Szeretem, amikor nem kell világvégi, lehetetlen helyekre elzarándokolni egy-egy jó fotótémához, s az utóbbi hónapban el is voltam ilyen téren kényeztetve. Erre a hétvégére is összejött egy járműteszt és egy érdekes terelés önjárózással, egyazon helyszínre.
A 15-ös vonalcsoportra kiadott tesztbusz egy Mercedes-Benz Citaro NGT, mely egy hétig lesz kint a vonalon. Természetesen nem az aktuális forgalmiként, hanem mögötte kullogva plusz számként. Mai nap elég szellős is volt, ahogy egy-egy BKV-s Citaro mögött haladt, s a törzsutasok élből fel se szálltak rá. Remélem a buszszakértők írnak majd róla egy kiadós tesztet, én inkább nem vállalkozok ilyenre, egyszerű hobbista utasként. Egy dolgot emelnék hirtelen ki belőle, hogy fotózható kijelzővel szerelt. Hiába, a Mercedes ért az extrához, ha nem a BKK specifikálja.
A tesztbusz csak pluszként jutott a tudomásomra péntek este, amiért igazából mentem, az a terelt szakasz kifotózása. A Victor Hugo utca / Visegrádi utca sarkán néhány méternyi útpálya javítgatás miatt a Lehel tér és a Pannónia utca között szakasz ki van zárva a hétvégére. A 76-os troli terelve, önjárózva, azaz 100%-os SST kiadással van emiatt. A környék mindkét trolivonala önjárózik a hétvégén, vicces helyzet, s így egy Solaris paradicsom is. Emellett plusz érdekesség, hogy a 76-oson a hétvégi elsőajtózás első napja is a mostani terelésre esett.
A terelt szakasz a Jászai Mari tér felé: Váci út - Dévai utca - Kassák Lajos utca - Bulcsú utca - Gogol utca - Pannónia utca, majd a Kleopátra háztól a 75-ös terelt szakaszával megegyezik. Az önjáró üzem a Lehel tértől a Jászai Mari térig tart, de ez megint csak egy "kispályás feladat" az SST-knek.
Bulcsú utcai életkép, trolival. Kiskoromban mit nem adtam volna itt egy csokornyi 100-as GVM-ért vagy Ziu-ért, oviból hazajövet. Ehelyett halovány emlékek vannak csupán a bulcsú utcai Volánbusz végállomásról, s arról, hogy Volánbuszos 280-as volt mindenfelé, amíg meg nem nyitott az Árpád híd autóbusz-állomás.
Kassák Lajos utcai életkép, trolival. Ez is extrém a legkorábbi emlékfoszlányaimhoz képest. Ha jól tévedek itt voltak a felszálló treffek a Volánbusz végállomásnál. Vagy rosszul tévedek s a Bulcsúban? Itt már a megszépült bölcsis-ovis emlékekre nem igazán érdemes támaszkodni. Mindenesetre ez a szakasz a Bulcsú utca és a Dévai utca közt volt már sokminden, legutoljára, mint érdekesség a Lehel csarnok építésekor volt, a régi Lehel piac pótlására létesített "Kis piac". Ma pedig két nap erejéig trolivonal.
Dévai utcai életkép, trolival. Talán a hurok legproblémásabb része. A troli itt is extrém látvány, s a helyieket gondolom zavarta is. Nem tudok semmilyen olyan időszakról, amikor itt bármiféle szervezett tömegközlekedés lett volna.
Dévai utcai életkép, 15-ös busszal. Kis pisisként ez óriási látvány lett volna számomra, de ma is meglehetősen érdekes. Viszont az irodaházak helyén itt mik voltak, mert ez egy totálisan átépült rész. Anno valamilyen panelszerű épületek rémlenek innen, gondolom üzemek voltak. Megint nem hagyatkozok a régi emlékekre inkább.
Viszont térjünk most már rá a duplacsavarra, hisz a 15-ösnek is be kellett járnia a dévai utcai hurkot a Victor Hugo utca kizárása miatt. Az északi irány viszonylag egyszerű, a Lehel tértől a 76-ost követve a Gogol utcán át éri el az eredeti útvonalát a 15-ös vonalcsoport. A Boráros tér felé az egykori gogol utcai végállomásként szolgáló megállót érintette csak a két járat, utána a Dévai utcán át vissza a Gogolba, s a Kleopátra háztól a Pannónia utcán vissza az eredeti vonalszakaszra. Mit ne mondjak, igen forgalmas hely lett e hétvégére ez a szakasz.
S Nyugat Európa tesztbusza után jöjjön Nyugat Európa selejtsora is a vonalról. Mannheim mögött Berlin, Frankfurt, Oslo és Veldhoven is képviselteti magát. Igazi páneurópai hangulat.
Kassák Lajos utcai életkép, a Dévai utcától északra. Ez inkább magamnak érdekes, mint a közlekfanoknak. Szintén totálisan átépült utcakép, az egykori retkes, puttó Kassák Lajos utca ma egy modern üzleti negyed. A templommal szemben lévő parkba hordtak tombolni minket ovisként elég gyakran, persze akkor még az se a mai EU-s volt. Én csak a rozsdás kerítésre emlékszem, amire szinte végig rá voltam tapadva, s a szanaszét parkoló Volánbuszos 280-asokat figyelgettem. Ez egy hatalmas fotóhely lehetett - volna - anno. Ma kihalt, unalmas rész, legalábbis nekünk.
S ha már itt merengek, legyen egy kis kitérő, kicsit megnéztem a kerület új beruházását, a passzívház technológiával épülő új ovit. Az eredetije, ha jól tévedek egy sima panel-ovi volt, elég gyakran előtte sétáltunk be a két saroknyira lévő másikba, ahová tartoztam anno.
Mit ne mondjak, ez a méretes kocka nem fogja doni az utcaképet, a Kassák Lajos utca irodaépületei sokkal jobb látványt nyújtanak.
S míg a passzív technológián merengtem, addig igaza lett a Sulinetnek. Modulo a 15-ösön. Annyi konteót legyártottak, hogy megszórják a vonalat e-midivel, hogy a végén be is jött nekik. De egy darab Moduloval nem tudom mit szeretne a BKK a vonalon. Gondolom most a lehető legtöbb vonalra való szétszórás időszaka kezdődött meg. Lesz még e-Midi a Normafánál is a végén.