Eurobus Online

"Világjáró" eModulo-k - Budapesten szétdobálva

2016. október 09. 20:00 - Eurobus Online

Néhány hónapos üzemen túl vannak már a budapesti e-buszok, azaz a Modulo Medio C68E-k, s a kezdeti vizeslepedő húzogatás után szép csendben végzik a dolgukat a budapesti forgalomban. Tényleg csendben, melyet időnként a kompresszor zaja tör meg, s ezzel megadja az e-Modulozás élményét. Amellett, hogy egyik példányuk tényleg megjárta a fél világot a 80edays futamon, Budapesten belül is igencsak szét lettek szórva, jó pár vonal esetén egy új kapacitáskategóriát képviselve.

nle-857.jpg

Nem épp new york-i látkép, csupán Budapest: a kis e-Modulo hasít a Roosevelt Széchenyi István téren.

Kezeljük helyén a dolgokat

Mégis hová való? Alapesetben az egyszikű buszos szakma ezt a buszt is a sokadik "Várba várt midiként" kezelte, amire okot is adott a Várnegyed felújítása kapcsán felmerült e-buszos kiszolgálás félmondata is. De akárcsak anno a Credo BN 9,5-se, ez a Modulo típus se a Várba várt midi lett, holott napi szinten néhány példányuk megfordul a 16A és a 116-os vonalakon. A Várnegyed kisbuszos kiszolgálásra jelenleg a Karsan Atakok a tökéletes járművek kapacitás és méret tekintetében, még ha ezt egyeseknek nehéz is elfogadni. Mind a Credo, mind eme e-Modulo a budapesti viszonylatban ismeretlen 10 méteres szóló fogalmához állnak közel, amit igen jól reprezentál a BKV négy darab Solaris U10-se is. 

mpv-998.jpg

A klasszikus tíz méteres, azaz a Solaris U10-es. Nem a 191-es vonalra való kapacitását nézve, főleg hétvégén, de a kocsihiány anno mindent felülírt.

Tízméteres szóló?

A budapesti autóbusz-közlekedés jelenleg leginkább három méretkategóriát ismer: a midi, a szóló és a csuklós buszok fogalmát, s erre is tervez. Hiába vannak 12,7 méteres ARC-k, 10 méteres Solarisok, valamint különböző hosszúságú mini és midibuszok, jelenleg egy-egy vonal kivételével nem tudja még a BKK elkülöníteni a midi és a szóló buszok fogalmát, mely keveredik rendesen. Egyeseknek az U10-esek is midik, hisz két ajtós s jártak a klasszikus midibuszos vonalakon is. Mások ajtószám alapján lövik be a kategóriákat. Sokkal jobb lenne a 8 – 10 – 12 méteres kategóriákban, s ehhez kapcsolódóan a 40 60 80 fős utaskapacitásban gondolkodni. Egy klasszikus 12 méteres, alacsonypadlós szóló kocsi a ~80 fős utaskapacitást testesíti meg, míg a midikben gondolkodva két kategóriát is be lehet lőni, a ~40 és a ~60 fős utaskapacitást, mivel ma már a hosszra való meghatározás nem a legpontosabb a kapacitás tekintetében.

A 40-es kapacitásba besorolható a pesti típusok közül az Ikarus 405-ös és a Karsan Atak, míg a 60-asba a Modulo Medio C68E (habár 8 méteres) és a Solaris U10. Ezek alatt és felett is beszélhetünk kategóriákról. Amit a BKK ma is helyesen használ, az a minibusz kategória, amelyek közül a Vehixeleket és a Renaultokat a Telebusz vonalakra oszt be. Kivéve, mikor hétvégén a 121-esre vagy a 183-asra kerülnek, midi címén, amely egy más kategória lenne, de legalább az utasszám tekintetébe megfelel, nincs utaslemaradás a vonalon. Emelet a 15 méteres szóló máig ismeretlen fogalom a budapesti közlekedésszervezés fejében, bár ez a leginkább nélkülözhető is. 

nle-856.jpg

Klasszikus midis, 8 méteres, azaz ~40 fős vonalon az e-Modulo. Lehet férőhelybővítésként is tekinteni rá, de biztos, hogy itt van a leginkább szükség rá? 

Mire jó ez?

Üzemeltetés szempontjából fontos tényező a gazdaságosság. Egy elméletileg tökéletes univerzumban megállja a helyét az a tény, hogy minél rövidebb egy jármű, annál olcsóbb üzemeltetni. Mivel egy gyakorlati univerzumban élünk, így az Ikarus 405-ösök üzemeltetése ezt felülírta, viszont a Karsanokkal való kezdeti tapasztalat, s az e-Modulok papírforma szerinti minimális km költsége elrepíthet minket akár a másik univerzumba is. Természetesen egy másik igen drága erőforrás, a humán, s annak egyre égetőbb hiánya felülírhatja e gondolatmenetet, de tételezzük fel, hogy nem végesen áll rendelkezésre. Innen már átvezethető az utas szempontjából fontos Mire jó ez?-re. 

Helyi közlekedés révén a járatsűrűség igen fontos szempont. Bármely klasszikus szólóvonalat véve, el lehet jutni egy olyan járatsűrűséghez, mely már utasvesztést eredményezhet. Vitatható hol a határa, 15, 20 vagy 30 percnél, de tény, hogy a szóló vonalak ritkításával beindítható folyamat ez. Itt jön képbe a kis e-busz, 19 ülőhelyével, s 60 fős kapacitásával tökéletes választás lenne számos szólóvonal ritkítása helyett erre történő típuscseréjére. Egy kohószökevény Ikarus 260-ashoz képest nem nyújt lényegesen kevesebb ülőhelyet, s a nagyobb utasmennyiséget is igen jól lekezeli, 40-50-60 főt is elnyel az esetenként előforduló utasforgalmilag erősebb meneteknél. Erre igencsak jó példa a 15-ös – 115-ös vonal. Hétköznap, bizonyos irányokban és időszakokban, valamint piacnapokon erősebb utasmennyiség tapasztalható a vonalon, amúgy igen gyér forgalmú a vonal. Tökéletes terep a 60 fős szólóknak, vagy ha úgy fogalmazunk, a tíz métereseknek. 

nle-848.jpg

Két indulás közti pihenő a Várfok utcában. Valószínűleg a Várnegyedben tölti az egész napját a kocsi, de a 102-es sokkal megfelelőbb terep neki.

Budapesti világjárás

Őszintén szólva nem tudom, mi volt a BKK célja azzal, amikor szétszórta a kis e-Modulokat a budapesti vonalak közt, s nem csupán a Várnegyed kiszolgálására szorítkoztak velük. Ha a két kakukktojás viszonylatot tekintjük, a 15-ös és a 102-es vonalakat, melyek eddig klasszikus szóló vonalak voltak, akkor akár levezethető lenne belőle a fenti gondolatmenet is, miszerint 60 fős szóló buszokra lövik be e vonalakat, akárcsak a Solarisok által kiszolgált 157-est. Bár félek itt csak a midisités volt a cél, illetve a Hűvösvolgyi vonal esetében, a vonalhosszabbításhoz kapcsolódó hosszméret. Ettől függetlenül a 102-es és a 15-ös vonalak kifejezetten a 60 fős – tíz méteres szólóvonalak, ahol a nap nagy részén igen gyér forgalmat kell kezelni, s a további ritkítás már nem lenne felvállalható. Tény, hogy a 20 darab e-Midivel nem lehet a világot megváltani, így csupán a 102-esen valósult meg a teljes típusváltás, de e két vonal mindenképp erőlemutató. Feltéve, ha a BKK-ban is e gondolatmenet vezetődött le, mint ami itt a Blog virtuális felületén. 

Sajnos jelen helyzetben a kis e-busz flotta bővülésére nincs mód, hacsak nem gondolnak egyet egyik Pénteken s Hétfőre legyártódik egy újabb adag. Addig is a meglévő 20 kocsiból kell várat építeni, pedig igencsak ráférne sok szólóvonalra az e-midisítés, vagy más 60 fős kapacitással rendelkező szóló busz bevonása.

2 komment
Címkék: Budapest

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr1111783689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aron_son 2016.10.11. 21:24:18

Én a szétdobálás okát két dologban vélem: lobbi + PR (vö. Igaliné és az SST-k). Kifejezetten a 16-os család ezen szekerek érkezése előtt kapott egy kvázi saját, új flottát. Gondolom az I. kerület kiharcolta, hogy "nekik" is járjon az új e-buszból. A PR alatt pedig annyit értek, hogy minél frekventáltabb helyen fussanak, lássa mindenki, hogy ilyenünk is van.
Az okfejtés + elképzelésed egyébként jó.

Más: a Szent István tér helyett nem Széchenyi István téren fotóztad a gépet? (Első kép.)

Eurobus Online 2016.10.14. 20:57:48

Jah tényleg. Széchenyi. Nem bírom máig megszokni az átnevezéseket. :D
Átírom...