Eurobus Online

Szocialista retró - a prágai 23-as villamos

2017. augusztus 12. 18:00 - Eurobus Online

Nosztalgia járatnak sokmindent lehet nevezni, melyre jópár példa is adott, legjellemzőbben az 50-100 éves különféle járműveket adják el erre a célra a világ különböző pontjain, míg máshol ezek még forgalmi kocsiként is funkcionálhatnak, mint ahogy Budapesten is, az igen idős villamosparkja révén. Prága idén hozott egy totál új kategóriát, a '80-as évek szocialista retróját, s a hozzá létesített, turistákat kiszolgáló 23-as villamost

7142.jpg

Egy klasszikus Tátra T3SUCS villamos a prágai 23-as "nosztalgia" járaton a Národní divadlo megállónál.

Az útvonal kiválló, ami úgymond a 22-es villamos betétjárata is egyben. Nem újdonság e járat, hisz a 2004 táján még létezett, kissé hosszabb útvonalon, de szintén a 22-es betétjárataként, amit idén márciustól leporoltak s külön jegy nélkül igénybevehető nosztalgia járatot kreáltak belőle, mely összeköti a prágai várnegyedet a belvárossal. Útvonala révén nem is lenne olyan nagyon extra (bár így sem pár kósza közlekfant és keletnémetet leszámítva), de külön kocsiparkot is kapott a vonal, amely a szocializmus retróját akarja kihasználni: fröccsöntött, színes műanyagülések, táblás utastájékoztatás, s igen retrónak ható beltér. Csupa olyan dolog, amelynél a modernizált társaik vagy az újonnan beszerzett Skodák "jobbak", "szebbek", modernebbek. Gyakorlatilag így kell eladni az öreg, s közben feleslegessé vált részét a villamosflottának nosztalgia járat címén. 

8280.jpg

Egy modernizált, alacsonypadlóssá átépített Tátra T3-as és mellette a "Nostalgie Straßenbahn". A külső szemlélőnek így nehezen tűnik fel, hogy akkor melyik is a nosztalgia? 

7191.jpg

A 22-es mögött befutó 23-as nem sok utast hozva a várnegyedhez. Jellemzően egész nap igen szellős a kihasználtsága, szinte mindig jut rajta ülőhely is.

De térjünk vissza a mégsem olyan nagyon extra részhez, végülis miért? Alapesetben az átlagembert (nem a közlekfant vagy a Trabantért ölni tudó németet) nézve ez totál ugyanolyan villamos, mint ami mögötte jön a 22-esen. Sok különbséget nem vesz észre, ha nagyon körbenéz, akkor látja, hogy nem plüssüléses, kijelzős, esetleg alacsonypadlós, de formáját nézve ugyan olyan szerinte. Akkor meg minek nosztalgia járat? Miért plakátolja ki belül a DPP, hogy: "Nostalgie Straßenbahn"? Na itt bukott meg a gondolatmenetük. Mikor utaztam rajta Prágában, azt figyeltem, hogy a Turiszt felszáll, szelfizik, röhög, böfög, picsul, a telefont bújja, az esti lánybúcsúra készül vagy már be van rugva, de fel nem fogja az értelmét a járatnak, hisz ez is egy ugyanolyan villamos. Egyedül egy német család (egy része) izgult fel a dologra, ahol az apuka, ha nem kapna ki ezért otthon, akkor tuti örömmel hazavitte volna a kertbe a szerelvényt. Látszott a fején, hogy legbelül most Május 1.-n érzi magát, s bele tudtam képzelni, hogy mi járhatott a fejében. Körülbelül az Internacionálé. De ő sem a DPP által közvetíteni kívánt érzést, azaz a T3-as villamosok bő 50 éves múltját, hanem a gyerekkorát él(het)te át. Mint nosztalgia életérzés szerintem megbukott a járat, viszont kiválló turista vonal, aki Prágában jár az próbálja ki. Teljes mértékben ajánlott kategória.

7262_2.jpg

Fixre szerelt, azaz lelakatolt járattábla, ami a nosztalgiázás része. 

A nosztalgia járat külön flottáját nem csak a retró beltér és a csak ezen a vonalon előforduló típusok (T3M és T3SUCS) különböztetik meg, hanem más apróság is. A klasszikus prágai sárga pályaszámok helyett betűtípusban is eltérő, aranyszínű pályaszámot kaptak, ami úgy nézem nem is festve, hanem matricázva van. Az elérhető információk, listák alapján a nosztalgia flottába - az aranyszínű pályaszámok révén - az alábbi kocsik kerültek be:

  • T3M: 8014, 8042, 8085
  • T3SUCS: 7121, 7122, 7142, 7144, 7174, 7188, 7189, 7191, 7205, 7234, 7235, 7262, 7269, 7275, 7282, 7290

A flottából így kilenc szerelvény összeállítható, amely bőven elég a hétköznapokon 30 percenként, hétvégente 15-20 percenként közlekedő járathoz.

7262.jpg

A 23-as járat egyik Tátra T3SUCS szerelvénye a Karlovo náměstí-n.

8042.jpg

Az egyetlen Tátra T3M szerelvény a 23-as vonalon. 

Dübörög a Csehszlovák puma

A fent vázolt helyzetet és nosztalgia járatot a prágai Skoda beszerzések tették lehetővé. A Skoda 15T villamostípus első generációjából 2009 és 2015 között 125 darab érkezett, a kissé kozmetikázott, már "sárgapofás" változatából 2015 óta 84 darab került leszállításra, s a tervek szerint idén a maradék is forgalomba áll 9410 - 9450 közötti pályaszámon. A jelenleg forgalomba lévő 209 Skoda 15T flotta így 250-re bővül. Ez a folyamatos beszerzés és jelentős mennyiség (a 14T-k újra forgalomba állítása s egyéb átépítések) lehetővé tette Prága számára a klasszikus T3-asok nagyarányú selejtezését, majd másodvirágzásukat.

Az újabb, már "sárgapofás" Skoda 15T-k közül néhány példány

1 komment
Címkék: Prága

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr1612732064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2017.08.13. 11:13:00

Szerintem időt kell adni ennek a járatnak. Ma még nem kuriózum, de öt év múlva simán az lesz, és már többen fognak emlékezni rá, hogy ja igen, régen ezek a gömböcök voltak a villamosok. Az szerencsétlen, hogy az átépített kocsik mélybordója retróbbnak hat, mint a kissé popos elefántcsont-vérnarancs. Pár éve még rengeteg vonalon fotóztam sima T3-ast, ma már vadászni kell őket.