Sokasodnak a vidéki helyijáratos, önkormányzati buszos cégek, így 2019. január 1.-től Veszprém is váltott, létrehozva saját társaságát, hogy felváltsa a volános "roncsderbit". Felváltotta, így lila színre kent használtbuszos roncsderbi lett, ami itt vidéken gondolom teljesen jó, s eladható "újként".
Használt, de jó megjelenésű csuklós Citaro Veszprém belvárosában, a Megyeház téren.
Használt flotta, de majd lesz új
A januári kezdéshez, s a kialakított új hálózat kiszolgálásához mindenkép szüksége volt a létrehozott új cégnek egy saját autóbuszflottára. Tatabányával szemben az átvétel időpontjára csupán egy használt autóbusz flottát sikerült kiállítani, s szintén Tatabányához hasonlóan ezt is csak részlegesen a kezdéshez. Veszprémben is szolgáltak a kezdeti időszakban az előd voláncég Ikarusai, mint átmenetileg bérelt kocsik.
A forgalom ellátásához szükséges 47 forda kiszolgálására 50 használt, főképp szóló autóbuszt szereztek be. Budapesten az ilyen jellegű beszerzésekért sokfelől szokták támadni a BKV-t, hogy idehozza Európa selejtsorát, roncsderbit rendez, használhatatlan sz@r buszokat vásárol a szép új magyar buszok helyett, stb., stb. Elég csak kinyitni az internetet, s ömlik a szidalmazás a magas igényszintű pestiektől. Veszprémben pedig egy egységes megjelenésű, 100%-ban alacsonypadlós, de használt autóbuszflotta ezek szerint minőségi ugrást jelent(?) az utasoknak, legalábbis jelentős panaszáradatot az Ikarus fanokon túl nem láttam. Az viszont tény, hogy elég öreg a flotta, a legfiatalabb kocsi is már 9 éves, s a 12-14 év körüli buszok adják a járműpark jelentős részét. Emellett másik jellemzője, hogy nem homogén, több mint 10 típusból áll össze, s kevés az egy helyről vásárolt azonos típusú és kivitelű kocsi. A frankfurti Solarisok képviselnek egy nagyobb egyforma adagot, míg az állomány közel fele hiába Citaro, számtalan helyről lettek beszerezve - mint a BKV-nál is, s ez apróbb vagy jelentősebb különbségeket tud eredményezni a karbantartásban. A Solarisok és a Citarok mellett jópár 1-2 darabos típus is a flotta része, mint a két darab Volvo 7700-as, két darab Van Hool, három, de különböző Neoplan Centrolinerek, különböző évjáratú MAN Lion's City-k, Scania Omnicity, Hess, stb., elég vegyes a flotta már így.
A két darab utrecht-i Van Hool egyike REM-853-ként.
Az önkományzat legalább korrekten kommunikálja a flottát, nem akarja teljesen új csodának eladni, hanem egy új flotta beszerzését igérte eme átmeneti helyére. Az új flottát érdekes mód októberre igérték, átadással, mindennel, legalábbis más időpontot nem olvastam eddig az újakról. Végülis októberben választások is lesznek, tehát logikus az időpont megjelölés, de eddig még közbeszerzést se írtak ki a flottára, nemhogy gyártanák, forgalomba helyeznék őket. Az októberi második flotta forgalombaállása teljességgel kizárt, minden téren lehetetlen, viszont ezt a mostanit akár át lehet adni akkor is: lila és busz, átadható.
Majdnem teljesen lila az a lila
Tatabányához hasonlóan itt se sikerült teljesen egységes színvilágra törekedni, valahogy az autóbusz teteje spórolásból, vagy más okból elhanyagolandó szempont. Igaz, hogy az egységnyi nyugdíjas másfél méter magasságig lát, s az odáig észrevett színt figyeli, de még a járdaszintről is könnyen kifigyelhető, hogy a buszok teteje valahogy kimaradt a festésből. Tatabányán a túltárolt Credok Pécsre szánt zöld színe maradt fent a buszok tetején, míg itt az eredeti flottaszíneket lehet a járművek tetején kiszúrni.
Egykoron frankfurti, VGF-es Solaris majdnem teljesen lilán. A tetőn megmaradt zöld szín jól kivehető a járdáról is.
Ideiglenes rendszámok
Ahogy a BKV is próbálja egy-egy használtbusz adagját azonos rendszámmezővel forgalombahelyezni, úgy Veszprémben is megfigyelhető, hogy a REM-8xx-es mezőt szeretnék magukénak. Az 50 darab buszuk REM-801-től REM-855-ig egy-két kihagyással be lett sorolva, s a flotta túlnyomó része ezen rendszámokkal lett forgalomba helyezve - melléjük persze BKK mintára minden busz meg is kapja ugyanezt a rendszámot azonosítónak is. Az azonosítókat a budapesti Futár rendszer motorján alapuló V-Busz Utas applikáció is hozza a jármű tipusával együtt. Bár vannak járművek közti tablet cserék (itt egy tablet szolgál a rendszer fedélzeti eszközeként), s így álnéven fut időnként egy-egy kocsi, vagy REM-8xx azonosító helyett előfordul a VBUSZ-8xx azonosító is, de ezt egy átlag utas nem nézi, gondolom. Budapesten is csak a járműfanok használják ki ezt az opciót, hogy mi is jön épp.
A budapesti BKK Futár applikáció "kistestvére" a V-Busz Utas app.
Az egységes rendszámmező vágyába valószinűleg hiba csúszott, s bizonyos REM-8xx-es rendszámok nem kerültek fel a buszokra, így E-s ideiglenes rendszámokkal futnak forgalombahelyezésük óta. Kérdés, hogy meddig?
Ideiglenes rendszámmal futó V-busz-os buszok.
Kapcsolódó Flickr album: