Ismét elkezdődött egy nyári szezon a Budai Várban, s vagy két éve nem írtam az ott történt buszos és "buszos" vonatkozású dolgokról semmit. Pedig az eltelt két év során igencsak felfutott a castle shuttle buszozás, amit a Budai vár 2016-os felújításához köthető forgalomcsillapítás generált, s a BKK is beújított egy kis hálózatbővítést a nyári szünettől.
A BKK idei újítása, a 16B járat a VT-Arriva Lion's City-ivel kiadva.
16B - a 16-oscsalád új tagja
Még egy kicsit továbbbonyolította a várnegyedi járatszámozást a BKK, a nyári, hétvégi időszakra beintította kapacitásbővítésként a 16B járatot. A 16-os alapjárat, a 16A betétjárat, a 116-os piaci járat, a 216-os ideiglenes, rendezvényekhez kötött sűrítőjárat és a 916-os éjszakai járat mellett idén már van egy 16B is. Első ránézésre a menetrendben teljesen megegyezik a 216-os járattal, mindkettő a Deák Ferenc tér és a Dísz tér közt ingázik midi helyett szóló kocsikkal, de a 16B befordul a Dísz térre a 16, 16A, 116 megállóhelyéhez, s nem a Palota út torkolatából indul vissza. A cél gondolom a közös megállóból való indulás megvalósítása volt, ami a Dísz téren időnként nehéz forgolódást eredményez a "nagy" szóló kocsiknak, s emellett még vonaljegyes átszállást is biztosít a BKK a Várnegyed belseje felé továbbközlekedő buszokra. Elsőre fura a Dísz téren a Lion's City, de legalább nem azt a vad ötletüket valósították meg, hogy a City-troli mintájára ez a járat is trolibusz legyen, mondjuk Castle-troli néven, helyette lett ez a mostani 16B.
A 16B többletútvonala: a Dísz térre betérés. A tér ezen oldalán csak leszállításra állnak meg, a FUTÁR megállóhelyi listájában nem is szerepel itt a 16B. Felszállítás a tér másik oldalán lévő megállóban van.
Visszafordulás a Dísz téren a felszállóhely felé. Szűk a hely, beparkolás nélkül is tolatás előfordulhat. A téren random keresztbe, átlósan áthaladó segway-es, monsterbike-os turistaözönről, mint nehezítő tényezőröl nem is beszélve.
Apróság, s a szokásos BKK-s kijelző-buzulás, hogy a 16-os család összes tagja írja már a CASTLE BUS / VÁRBUSZ feliratot váltogatva a végállomás felett, a külső kijelzőkön. Néhány tömegközlekedni vágyó turistának ez elég jó segítség.
A régi, jólbevált VÁRBUSZ felirat egy e-Modulon.
Castle shuttle busz variációk
A Budai vár felújításával, az eredetileg tervezett közforgalmú, részben elektromos üzemű autóbusz hálózat helyett csak a tervek egy része valósult meg, maszek szereplők révén. A várfejlesztési tervek közül a tervezett Vár külső körjárat valósult meg a mai castle shuttle buszok átlal részben módosult útvonalon. A Várból lejutáshoz a Palota utat, a feljutáshoz a Hunyadi János utat használják a kialakult járatok. A két végállomás részben módosult, a lenti végállomások a Szarvas tér helyett Clark Ádám térnél, illetve a Várkert Bazárnál, a fenti végállomások a Bécsi Kapu tér helyett a Kapisztrán térnél létesültek. A Vár területén kitalált, új úri utcai útvonalat viszont használják a castle bus-ok.
A megjelenésük közvetlen kiváltó oka a várfelújítás alatt a buszközlekedés korlátozása volt, azaz június 1. és október 31. között a nappali órákban csupán 8 turistabusz tartózkodhatott a várban csak a fel- és leszállítás idejéig. Parkolni a Dózsa György téren és a Krisztina körúton lehetett. A turistabuszok számának korlátozása mellett a teljes városnéző Hop on Hop off forgalmat is kitiltották a Budai Vár területéről, így mindegyik cég útvonalából kiesett a Dísz téri megálló. A kialakult helyzet megoldására 2016 szeptemberétől a Fővárosi Önkormányzat és a BFKT Budapest busz projektnéven a Budai Vár turistikai célú buszjáratának megoldását tűzte ki célul elektromos kisbuszokkal. Az első (vagy csak elsőnek gondolt) ilyen buszjárat, az Official Budapest Castle Bus 2017. tavaszától jelent meg a budapesti Hop on Hop off piacon.
Ez a kép valószínűleg már megismételhetetlen. Nemcsak azért, mert a az öreg Alexanderek már ritkán teljesítenek járatot a Big Bus Toursnál, hanem mert "nagy busszal" már nem járhatnak fel a Dísz térre, kivéve éjjel.
Official Budapest Castle Bus
Az egyik első szereplő a várbéli castle bus piacon az Official Budapest Castle Bus, mely 2017 tavaszán indult. Az első évben még csak néhány kocsival kezdtek, az YKG-201 - 203 rendszámú kocsikkal, mely közül a YKG-203 csupán egy 8 személyes kisebb kocsi. Ezt a 8 személyest csak 2017-ben láttam forgalomban. A flottájuk 2018-ra jelentősen bővült, kb. egy tucatnyi 14 személyes kocsival rendelkeztek, s 2019-re már 17 darabos az általam ismert flotta, s jelenleg ők a legjelentősebb szereplők a várbéli piacon. Járataikra a Program Centrum Kft. Hop on Hop off buszaira szóló jegyek is érvényesek, így a Program Centrum átszállással biztosítani tudja a budavári útvonalat is.
Az Official Budapest Castle Bus 2019-ben ismert járműállománya.
Az Official Budapest Castle Bus járműflottája.
Official Castle Shuttle Budapest - Big Bus Tours
Természetesen a nagy városnéző cégek se akartak lemaradni, így valamilyen módot kellett találni, hogy jelen lehessenek a budavári járatokon, hisz kinek jó az, ha plusz pár eurót kell még fizetni a megvett jegyen felül egy másik cégnek. Az Official Castle Shuttle Budapest formációról nem derült ki számomra, hogy a Big Bus Tours a tulajdonosa is vagy csupán együttműködés van köztük, de a Big Bus Tours járataira szóló bizonyos jegyekkel ezeket a kocsikat is igénybe lehet venni. A Big Bus Tours-os táblácska is kint van a kocsik szélvédője mögött, hogy könnyen azonosíthassák az átszálló utasok.
Másik talány számomra, hogy míg a Budapest Bus fedőnéven futó konkurenciát jelöli a pár szűkös forrás az első fecskének, addig ez a vállalkozás már 2016 szeptemberétől formálódott, s október végén a Facebook bejegyzésük szerint kezdtek is, bár a fotóanyaguk 2017 áprilisára teszi a kezdeteket. Mindenesetre azonnal két erős szereplő jelent meg a várbéli járaton, melyen az Official Budapest Castle Bus aratott.
A Budapest Castle Shuttle mindmáig, eddig ismeretim szerint csupán öt kocsival járja a Budai Vár utcáit, változatlan járműállománnyal. A Budai Vár mellett opcionálisan a Citadellát is bevették a kínálatba. A Budai Várból való leérkezés után a Tabánon át, a Hegyalja utat kikerülve a Kereszt utca - Sánc utca - Szirtes út útvonalon éri el a Citadellát.
Az Official Castle Shuttle Budapest 2019-ben ismert járműállománya.
Az Official Castle Shuttle Budapest járműflottája.
Official Giraffe Hop on Hop off
A másik nagy városnéző szereplő az EUrama Kft. saját flottával vágott bele a castle bus bizniszbe 2017 decemberétől. A piros flottaszínü 5 elektromos kisbuszuk a Green line részeként a Castle line-on teljesítenek szolgáltatot. Tavaly nem csak a Budai Várban volt elektromos kisbuszuk, hanem egy pesti belvárosi vonal is kiegészítő része volt a Green line-nak, a Szabadság tér környéki kis utcákon. Valószínűleg a pesti vonal nem vált be, az idei kínálatukban nincs benne.
A Green line-al az Official Giraffe Hop on Hop off is megkerülte az Official Budapest Castle Bus-t és a saját járatcsomagjuk része lett a budavári szolgáltatás is. Utasmennyiségben s járatsűrűségben jelentősen elmarad a Green Line a konkurenciától, jellemzően két kocsi pörög a vonalon, alig néhány utassal.
Az Official Giraffe Hop on Hop off 2019-ben ismert járműállománya.
Az Official Giraffe Hop on Hop off járműflottája.
... és a többiek
Itt jön még be a piacra az egy-két autós mindenféle más: Trabant City Tour cabrio Trabikkal, cabrio GAZ 69, cseh mintára épített replika retróautók, Budapest TukTuk, s minden más, ami vadászik a Várba feljutni vágyó turistára. A sok privát tour-t biztosító cég mellett a Castle Shuttle Bus-ok közt is megjelent 2019-re egy noname maszk, zöld kocsikkal. Kívülről semmilyen cégjelzés nem állapítható meg a két kocsiról (YJD-779, YJD-785), csak egy árlistát helyeztek el hátul. Viszont velük már majdnem elérte a 30 darabot a vári Castle Bus flotta.
S hova fejlődik majd még? Ahogy kerül elő még kocsi, úgy igyekszem frissíteni a listákat.
Az YJD-779 utasra várva a Clark Ádám téren.
Kieg. 2019.08.19.
- Az Official Castle Shuttle Budapest kocsiparkjához kerülnek elő további, általam nem látott kocsik: YJC-595.
- Szintén az Official Castle Shuttle Budapest-nél láttam egy "új" kocsit, rendszámot még nem tudok hozzá. Valószínűleg idei beszerzés lehet, mert vakítóbb fehér, mint a többi kocsijuk.
- A szállítható személyek számát módosítottam a listákban, mert néhány típus lenyomozása után realizálódott, hogy egy sorban három főt, a sofőr mellé két főt kell számolni.
- Valószínűleg egy következő bejegyzés készül majd külön a típusokról.