Eurobus Online

Budapest castle buses - 2019

2019. június 25. 20:03 - Eurobus Online

Ismét elkezdődött egy nyári szezon a Budai Várban, s vagy két éve nem írtam az ott történt buszos és "buszos" vonatkozású dolgokról semmit. Pedig az eltelt két év során igencsak felfutott a castle shuttle buszozás, amit a Budai vár 2016-os felújításához köthető forgalomcsillapítás generált, s a BKK is beújított egy kis hálózatbővítést a nyári szünettől. 

pdn-608.jpg

A BKK idei újítása, a 16B járat a VT-Arriva Lion's City-ivel kiadva.

16B - a 16-oscsalád új tagja

Még egy kicsit továbbbonyolította a várnegyedi járatszámozást a BKK, a nyári, hétvégi időszakra beintította kapacitásbővítésként a 16B járatot. A 16-os alapjárat, a 16A betétjárat, a 116-os piaci járat, a 216-os ideiglenes, rendezvényekhez kötött sűrítőjárat és a 916-os éjszakai járat mellett idén már van egy 16B is. Első ránézésre a menetrendben teljesen megegyezik a 216-os járattal, mindkettő a Deák Ferenc tér és a Dísz tér közt ingázik midi helyett szóló kocsikkal, de a 16B befordul a Dísz térre a 16, 16A, 116 megállóhelyéhez, s nem a Palota út torkolatából indul vissza. A cél gondolom a közös megállóból való indulás megvalósítása volt, ami a Dísz téren időnként nehéz forgolódást eredményez a "nagy" szóló kocsiknak, s emellett még vonaljegyes átszállást is biztosít a BKK a Várnegyed belseje felé továbbközlekedő buszokra. Elsőre fura a Dísz téren a Lion's City, de legalább nem azt a vad ötletüket valósították meg, hogy a City-troli mintájára ez a járat is trolibusz legyen, mondjuk Castle-troli néven, helyette lett ez a mostani 16B. 

pdn-623.jpg

A 16B többletútvonala: a Dísz térre betérés. A tér ezen oldalán csak leszállításra állnak meg, a FUTÁR megállóhelyi listájában nem is szerepel itt a 16B. Felszállítás a tér másik oldalán lévő megállóban van.

pdn-623_2.jpg

Visszafordulás a Dísz téren a felszállóhely felé. Szűk a hely, beparkolás nélkül is tolatás előfordulhat. A téren random keresztbe, átlósan áthaladó segway-es, monsterbike-os turistaözönről, mint nehezítő tényezőröl nem is beszélve.

Apróság, s a szokásos BKK-s kijelző-buzulás, hogy a 16-os család összes tagja írja már a CASTLE BUS / VÁRBUSZ feliratot váltogatva a végállomás felett, a külső kijelzőkön. Néhány tömegközlekedni vágyó turistának ez elég jó segítség.

nle-866.jpg

A régi, jólbevált VÁRBUSZ felirat egy e-Modulon.

Castle shuttle busz variációk

A Budai vár felújításával, az eredetileg tervezett közforgalmú, részben elektromos üzemű autóbusz hálózat helyett csak a tervek egy része valósult meg, maszek szereplők révén. A várfejlesztési tervek közül a tervezett Vár külső körjárat valósult meg a mai castle shuttle buszok átlal részben módosult útvonalon. A Várból lejutáshoz a Palota utat, a  feljutáshoz a Hunyadi János utat használják a kialakult járatok. A két végállomás részben módosult, a lenti végállomások a Szarvas tér helyett Clark Ádám térnél, illetve a Várkert Bazárnál, a fenti végállomások a Bécsi Kapu tér helyett a Kapisztrán térnél létesültek. A Vár területén kitalált, új úri utcai útvonalat viszont használják a castle bus-ok.

A megjelenésük közvetlen kiváltó oka a várfelújítás alatt a buszközlekedés korlátozása volt, azaz június 1. és október 31. között a nappali órákban csupán 8 turistabusz tartózkodhatott a várban csak a fel- és leszállítás idejéig. Parkolni a Dózsa György téren és a Krisztina körúton lehetett. A turistabuszok számának korlátozása mellett a teljes városnéző Hop on Hop off forgalmat is kitiltották a Budai Vár területéről, így mindegyik cég útvonalából kiesett a Dísz téri megálló. A kialakult helyzet megoldására 2016 szeptemberétől a Fővárosi Önkormányzat és a BFKT Budapest busz projektnéven a Budai Vár turistikai célú buszjáratának megoldását tűzte ki célul elektromos kisbuszokkal. Az első (vagy csak elsőnek gondolt) ilyen buszjárat, az Official Budapest Castle Bus 2017. tavaszától jelent meg a budapesti Hop on Hop off piacon.

lwh-541.jpg

Ez a kép valószínűleg már megismételhetetlen. Nemcsak azért, mert a az öreg Alexanderek már ritkán teljesítenek járatot a Big Bus Toursnál, hanem mert "nagy busszal" már nem járhatnak fel a Dísz térre, kivéve éjjel.

Official Budapest Castle Bus

Az egyik első szereplő a várbéli castle bus piacon az Official Budapest Castle Bus, mely 2017 tavaszán indult. Az első évben még csak néhány kocsival kezdtek, az YKG-201 - 203 rendszámú kocsikkal, mely közül a YKG-203 csupán egy 8 személyes kisebb kocsi. Ezt a 8 személyest csak 2017-ben láttam forgalomban. A flottájuk 2018-ra jelentősen bővült, kb. egy tucatnyi 10 személyes kocsival rendelkeztek, s 2019-re már 17 darabos az általam ismert flotta, s jelenleg ők a legjelentősebb szereplők a várbéli piacon. Járataikra a Program Centrum Kft. Hop on Hop off buszaira szóló jegyek is érvényesek, így a Program Centrum átszállással biztosítani tudja a budavári útvonalat is.

Rendszám Férőhely Szín
YJD-228 10 fő kék
YJD-229 10 fő kék
YJD-755 10 fő kék
YJD-844 10 fő kék
YJD-855 10 fő kék
YJD-856 10 fő kék
YJD-857 10 fő kék
YJD-919 10 fő kék
YKG-201 10 fő kék
YKG-202 10 fő kék
YKG-203 8 fő kék
YKG-267 10 fő fehér
YKG-268 10 fő fehér
YKG-532 10 fő kék
YKG-533 10 fő kék
YKG-607 10 fő kék
YKG-608 10 fő kék

Az Official Budapest Castle Bus 2019-ben ismert járműállománya.

 

Az Official Budapest Castle Bus járműflottája.

Official Castle Shuttle Budapest - Big Bus Tours

Természetesen a nagy városnéző cégek se akartak lemaradni, így valamilyen módot kellett találni, hogy jelen lehessenek a budavári járatokon, hisz kinek jó az, ha plusz pár eurót kell még fizetni a megvett jegyen felül egy másik cégnek. Az Official Castle Shuttle Budapest formációról nem derült ki számomra, hogy a Big Bus Tours a tulajdonosa is vagy csupán együttműködés van köztük, de a Big Bus Tours járataira szóló bizonyos jegyekkel ezeket a kocsikat is igénybe lehet venni. A Big Bus Tours-os táblácska is kint van a kocsik szélvédője mögött, hogy könnyen azonosíthassák az átszálló utasok.

Másik talány számomra, hogy míg a Budapest Bus fedőnéven futó konkurenciát jelöli a pár szűkös forrás az első fecskének, addig ez a vállalkozás már 2016 szeptemberétől formálódott, s október végén a Facebook bejegyzésük szerint kezdtek is, bár a fotóanyaguk 2017 áprilisára teszi a kezdeteket. Mindenesetre azonnal két erős szereplő jelent meg a várbéli járaton, melyen az Official Budapest Castle Bus aratott.

A Budapest Castle Shuttle mindmáig, eddig ismeretim szerint csupán négy kocsival járja a Budai Vár utcáit, változatlan járműállománnyal. A Budai Vár mellett opcionálisan a Citadellát is bevették a kínálatba. A Budai Várból való leérkezés után a Tabánon át, a Hegyalja utat kikerülve a Kereszt utca - Sánc utca - Szirtes út útvonalon éri el a Citadellát.

Rendszám Férőhely Szín
YJB-069 12 fő fehér
YJC-765 12 fő fehér
YJD-095 12 fő fehér
YJD-897 18 fő fehér

Az Official Castle Shuttle Budapest 2019-ben ismert járműállománya.

Az Official Castle Shuttle Budapest járműflottája.

Official Giraffe Hop on Hop off

A másik nagy városnéző szereplő az EUrama Kft. saját flottával vágott bele a castle bus bizniszbe 2017 decemberétől. A piros flottaszínü 5 elektromos kisbuszuk a Green line részeként a Castle line-on teljesítenek szolgáltatot. Tavaly nem csak a Budai Várban volt elektromos kisbuszuk, hanem egy pesti belvárosi vonal is kiegészítő része volt a Green line-nak, a Szabadság tér környéki kis utcákon. Valószínűleg a pesti vonal nem vált be, az idei kínálatukban nincs benne.

A Green line-al az Official Giraffe Hop on Hop off is megkerülte az Official Budapest Castle Bus-t és a saját járatcsomagjuk része lett a budavári szolgáltatás is. Utasmennyiségben s járatsűrűségben jelentősen elmarad a Green Line a konkurenciától, jellemzően két kocsi pörög a vonalon, alig néhány utassal. 

Rendszám Férőhely Szín
YKG-534 10 fő piros
YKG-535 10 fő piros
YKG-536 10 fő piros
YKG-537 10 fő piros
YKG-538 10 fő piros

Az Official Giraffe Hop on Hop off 2019-ben ismert járműállománya.

Az Official Giraffe Hop on Hop off járműflottája.

... és a többiek

Itt jön még be a piacra az egy-két autós mindenféle más: Trabant City Tour cabrio Trabikkal, cabrio GAZ 69, cseh mintára épített replika retróautók, Budapest TukTuk, s minden más, ami vadászik a Várba feljutni vágyó turistára. A sok privát tour-t biztosító cég mellett a Castle Shuttle Bus-ok közt is megjelent 2019-re egy noname maszk, zöld kocsikkal. Kívülről semmilyen cégjelzés nem állapítható meg a két kocsiról (YJD-779, YJD-785), csak egy árlistát helyeztek el hátul. Viszont velük már majdnem elérte a 30 darabot a vári Castle Bus flotta.

S hova fejlődik majd még? Ahogy kerül elő még kocsi, úgy igyekszem frissíteni a listákat.

yjd-779.jpg

Az YJD-779 utasra várva a Clark Ádám téren.

4 komment
Címkék: Budapest

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr9214907708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bukszindeksz 2019.06.27. 16:53:21

Egy jogszabályi rést kihasználva, sima B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező huszonéves “sofőrök” 10-12 mit sem sejtő turistát fuvaroznak közúton, díj ellenében. Az első balesetnél majd mindenki széttárja a kezét, leginkább az NKH és a NAV de náluk is hamarabb a biztosítók. Mindenki tudja, hogy ez így problémás, de megvárjuk, amíg baj lesz. Akinek feladata lenne foglalkozni ezzel a problémával, nem teszi. Miért?

Feaky D 2019.06.28. 09:25:06

Csak mi, a budaváriak maradtunk ki a képletből...azok, akik nem tudunk normálisan közlekedni a lenejlonozott szarok miatt...a gyerekek kezét is erősen kell fognunk, mert a tinisőfőrök nyomják, mint a barom...napközben autóval kijutni a Várból plusz húsz perc...köszi...rohadjon meg mind...koldusturizmus meg az anyátok...

ivangroznij 2019.06.29. 15:56:26

Feaky D megelőzött, de mégis leírom. Már a polgármesteri közmeghallgatásra is írtam, hogy a Vár elérte Velence, Barcelona és a többi turistáktól fulladozó helyszínek szintjét. Mindenki üzletet csinál. Közlekedés a blogban is említett gagyi és roncsként kinéző shuttle buszok, segwayek, elektromos rollerek miatt kaotikus. Közlekedési kultúra semmi. Gyalogosan az úttestre kell lemenni, vagy rohammal áttörni a járdát teljes szélességében elfoglaló, bámészkodó, a leghülyébb helyen szelfizni leálló csoportok falanxa miatt. Egy hónapja egy ismerősöm a vállát törte, mert egy hátrafelé beszélő, de előrefelé menő turista fellökte. Igen, én is féltem az unokáimat. Az már csak hab a tortán, hogy a vári lakosoknak le kell járni bevásárolni, mert a vári CBA Príma mindent 25-30 %-al drágábban áraz be. Az egész Vár arra áll be, hogy a turisták úgyis meg tudják fizetni. Az itt lakók meg nem számítanak.
Ami meg végül agyvérzést fog okozni, hogy ha sikerül kitalálni, hol tehetnék panaszt, javaslatot, lepattintanak valami semmitmondó közömbös válasszal. Változni nem változik semmi. A legdühítőbb válasz az volt, hogy nem kötelező a Várban lakni. Hja, beérett az "el lehet menni" problémamegoldás.

Eurobus Online 2019.06.30. 19:15:38

@ivangroznij: Ez a hivatalos turisztikai szakértők szerint, ahogy egy-két tv műsorban elmondták, még nem "overturism", ami van Budapesten, csak közelít hozzá, míg az említett városok elérték.
Egy tény, a Várnegyedben nagyon sok a turista, s a közlekedési témában is évről-évre egyre több a fotóznivaló. Hobbinknak jó, bizonyos területek lakosainak tény, hogy rossz. Azokról nem tudok írni.