Nyíregyháza helyi közlekedése tavaly és főleg tavalyelőtt eléggé szétírt téma volt, mindenféle sajtótermék tolta a kontentet a CNG-s flotta beszerzése és túltárolása kapcsán, majd 2018 év elején minden autóbuszos médium megírta a forgalomba állításukat, van tíz kép, s le van tudva a dolog. Pont. Kész. Tehát innentől kezdve le is zárható ez a poszt, s mehetünk haza. Francért nem írtál akkor, hülye vagy.
S eljött a 2019 gondoltam, hogy nézek az új helyis MAN flottáról képeket, de a fent említett tíz elsőnapos képen kívül hol van bármi is? Sehol. Egy-két fotó a Fotobus-ról és a Photorans-ról esetleg előkerül, különben semmi. A 2015-ös volánösszevonás után tény, hogy kevesebb lett a témát fotózó egyén, de azért jónéhány még van, viszont ez a maradék meg ül a fotókon. Az utóbbi három-négy évről alig van normális és elérhető fotóanyag az interneten, tehát mindenképp irány Nyíregyháza. Egy kellemesen dögmeleg nyári napon meg is céloztam a hajnali első záhonyi személyt, hogy néhány vidéki bulirockker társaságában ledöcögjek reggel 7-re már Nyíregyre, s csapjak egy jó fotózást, lehetőleg ne csak az autóbusz-állomáson. Irány Nyíregyháza belvárosa.
Az új CNG-s MAN flotta egyik szóló tagja, a PGF-010 fordul a Kossuth térnél.
Solaris vs. MAN
A 80 kocsiból álló helyis flotta fele áll az új CNG-s MAN flottából, a másik fele különböző évjáratú, 2002 és 2008 között beszerzett Solarisokból. Ha azt nem nézzük, hogy van jónéhány 15-17 éves kocsi is a flottában, akkor nézhető az egész úgy is, hogy két nagy típuscsaládból, Urbinoból és Lion's City-ből áll a flotta. Ez mindenképp nagyon jó eredmény sok más magyarországi helyhez képest, ahol eléggé változatos típuskavalkád van, mint pl. egy Veszprém, nem is beszélve a BKV használtbuszos vonaláról, de mondhatnánk sok más várost is.
A Solaris-os vonalat még a regionális volánösszevonás előtt a jogelőd Szabolcs Volán kezdte meg, s a ÉMKK megörökölte a flotta ezen felét. A Solarisok legnagyobb részét a 28 darab szóló Urbino 12-esek teszik ki (FLR-916-918, IFR-193-198, KAX-531-535, KLH-416-427, KUU-157-158). Ezek mellé került beszerzésre még 10 darab 15 méteres Urbino 15 is 2008-ban (LHD-755-764), melyek egy ilyen kategóriájú városban, mint Nyíregyháza csuklós kocsikat váltottak. Végül 2012-ben érkezett még egy használt Solaris U10-es, az IZM-238, ami a H-s járatok egyik kocsija lett.
Az egyetlen U10-es, az IZM-238 a Kelet áruháznál.
Ez összesen 39 darab Solarist jelent, tehát vehetjük a flotta felének. Ehhez a 39-es darabszámhoz annyira ragaszkodik az ÉMKK (vagy a várossal meglévő közszolgáltatási szerződésük), hogy a nyár végén érkezett hír szerint, a selejtezett KAX-534 helyett átkerült egy debreceni U12-es, az LFD-797. Az egykori Hajdú Volános Solarisok telifehérek voltak, így meg is kapta a nyíregyházi flottaszínt, ha az ex. Szabolcs Volános sárga-zöld flottaszín nevezhető ennek, hisz az IZM-238 maradt kék-fehér. Mindenesetre ez átfényezgetés az országos volánösszevonás előtt egy-két pillanattal eléggé meredek dolog. Kíváncsi leszek, hogy milyen lesz majd a "Volánbuszos" korszak Nyíregyházán.
S jöhet a flotta másik fele, a 41 darab MAN Lion's City, melynek a túlnyomó része 12 méteres szóló kocsi (PGF-001-035; PGF-041) s csak 5 darab 18 méteres csuklós került Nyíregyházára (PGF-036-040). Kiválló, 41 darab minőségi "német" busz, hisz a Lion's City ma az egyik legjobb elérhető városi autóbusz, viszont gázüzeműek. Most abba, hogy környtudatosak-e vagy sem, nem megyek bele (illetve minek, nagyon jó írások vannak rá), hisz a méregzöldek agyon is vernének, hogy márpedig az. Azon viszont érdemes elagyalni, főleg a budapesti gázüzemű társaik után, hogy iszonyatos konvektorszaguk tud lenni a nem tisztított kocsiknak. Ott helyben aznap a fotózással töltöttem az időt, s nem az össze-vissza utazgatással, így helyben nem szagoltam meg őket, viszont ha a BKV-s szintre egyszer lejutnak ezek a kocsik, akkor isteni lesz, ahogy a por folyamatosan ég majd a motor különböző részein, s a rég nem használt gázkonvektorok jellegzetes illata fogja belengeni az utasteret.
Csuklós vagy szóló?
Pesti szemmel az ember azért hozzá van szokva, hogy egy vonal szóló-e vagy csuklós-e. Ez nem csak az átlag utas megszokásainak jó, de a kapacitástervezésnél sem utolsó szempont. Viszont, ugyanez már Magyarország ilyen-olyan tájaira vetődve, már koránt sem olyan egyértelmű, így Nyíregyházán sem. Az tény, hogy a flotta csuklósaránya elég kicsi, klasszikus csuklósbusz csak 5 darab van, de a 15 méteres kocsik azért itt mindenképp a csuklósok közé sorolhatók. Innen nézve 80 buszból 15 kocsi, ezzel már lehetne néhány főbb vonalat csuklósítani.
Nyíregyházán ezzel szemben nem tudtam csuklós vonalat elkülöníteni, a vonalak egy részén volt egy-több 15 méteres kocsi vagy 18 méteres csuklós. Leginkább amin a legjobb csuklós arányt vettem észre, az a 8-as vonalcsoport volt, de az se teljes. Jó, hát itt helyben ez a szokás, megy minden mindenhol, s mivel úgyis átszerelnek egymásba a vonalak, így jött ki. Mást nem tudok ebből levonni, de tuti van logika benne.
Jöjjön pár képpár a fentiekre a "vegyes" vonalakról.
![]() |
![]() |
Az 1-es vonalcsoportról 1A-k szóló és csuklós Lion's City-vel. Az amúgy is rövid vonal nem sok kocsit igényel, így érhető is, hogy folyamatosan más kocsi szerel át rá.
![]() |
![]() |
A sóstógyógyfürdői 8-as vonal főleg 15 méteresekkel és csuklósokkal pörög, de egy-egy szóló ide is betévedt napközben.
![]() |
![]() |
Szóló és 15 méteres variációk 12-esre a Kelet áruháznál.
És így tovább, láttam több idevágót, de nem mindenről lett fotó. Ennyi szemléltetésként az unalmasból bőven elég.
Kijelzőzve
Ezen a téren nagyon pozitív képet mutat az ÉMKK helyi flottája. Eleve minden jármű fel van kijelzőzve, s használják is. S nem csak olyan egyszerű módon, hogy két végállomás beégetve + járatszám, hanem következetesen irányhelyes végállomás kiírás, ami a sofőrök által vagy szoftveresen kezelve van. Felprogramozásuknál még arra is figyeltek, hogy fényújságszerűen hirdesse az elsőajtós felszállási rendet is a kijelző, mint pl. Budapesten. Ez már nem a beragadt Fok-Gyem-ek korszaka, s persze a pörgetős nyíregyházi "paraszt Fok-Gyem" is a múlté, illetve mégse, még azért megvannak a helyközi kocsikban.
EAF kiírás egy Solarison.
Utazástervező
S ez az a pont, ami a mai Z generációnak a lételeme, hisz jelentős részük képes egy olyan útvonalon is eltévedni - Google Maps-el a kezében, hogy menj egyenesen egy úton 4 megállót. S számukra nem elég az ÉMKK honlapja, ami megragadt a mai informatika érettségi Html feladatainak szintjén. Jó, én még imádok turkálni a menetrendi lapok közt, de amikor a telefonon nagy-nehezen eljut a nyíregyházi almenühöz az ember a full nem reszponzív oldalon, akkor legkevésbé se arra vágyik, hogy egyesével PDF menetrendeket töltögessen le a telefonjára...
Szerencsére találtam egy jó applikációt Nyíregyházához. Igaz nem a Futár alapú, valós időbeni követésű, mint Budapesten vagy Veszprémben, de a célomnak tökéletesen megfelelt. Nem az ÉMKK-hoz köthető, hanem magán fejlesztés, ami több várost is lefed. Nagyon jól ki tudtam használni a belvárosi útvonalak megjelenítésére, s ehhez kapcsolódóan lehetséges fotóhelyek keresésére, de emellett egy-egy megállóhely indulási listája is hasznos benne. Érdemes-e várni, jön-e busz? S annak ellenére, hogy beégetett menetrenddel dolgozik, nem GPS alapú követéssel, az érkező kocsik relatív pontosan lekövették 1-2 perces eltéréssel az indulásokat. Igaz, gigadugóban nem teszteltem, csak egy nyugodt nyári napon.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nyíregyházi menetrend applikáció, nagyon jó térképes útvonalinfóval, megállóhelyi menetrendekkel. Minden, ami kell minimalista app-ként.
Már csak egy kérdésem maradt. Költői. Vajh, lesz-e majd NYKK?