Eurobus Online

Nyíregyháza - 2019

2019. szeptember 09. 22:14 - Eurobus Online

Nyíregyháza helyi közlekedése tavaly és főleg tavalyelőtt eléggé szétírt téma volt, mindenféle sajtótermék tolta a kontentet a CNG-s flotta beszerzése és túltárolása kapcsán, majd 2018 év elején minden autóbuszos médium megírta a forgalomba állításukat, van tíz kép, s le van tudva a dolog. Pont. Kész. Tehát innentől kezdve le is zárható ez a poszt, s mehetünk haza. Francért nem írtál akkor, hülye vagy.

S eljött a 2019 gondoltam, hogy nézek az új helyis MAN flottáról képeket, de a fent említett tíz elsőnapos képen kívül hol van bármi is? Sehol. Egy-két fotó a Fotobus-ról és a Photorans-ról esetleg előkerül, különben semmi. A 2015-ös volánösszevonás után tény, hogy kevesebb lett a témát fotózó egyén, de azért jónéhány még van, viszont  ez a maradék meg ül a fotókon. Az utóbbi három-négy évről alig van normális és elérhető fotóanyag az interneten, tehát mindenképp irány Nyíregyháza. Egy kellemesen dögmeleg nyári napon meg is céloztam a hajnali első záhonyi személyt, hogy néhány vidéki bulirockker társaságában ledöcögjek reggel 7-re már Nyíregyre, s csapjak egy jó fotózást, lehetőleg ne csak az autóbusz-állomáson. Irány Nyíregyháza belvárosa. 

PGF-010

Az új CNG-s MAN flotta egyik szóló tagja, a PGF-010 fordul a Kossuth térnél.

Solaris vs. MAN

A 80 kocsiból álló helyis flotta fele áll az új CNG-s MAN flottából, a másik fele különböző évjáratú, 2002 és 2008 között beszerzett Solarisokból. Ha azt nem nézzük, hogy van jónéhány 15-17 éves kocsi is a flottában, akkor nézhető az egész úgy is, hogy két nagy típuscsaládból, Urbinoból és Lion's City-ből áll a flotta. Ez mindenképp nagyon jó eredmény sok más magyarországi helyhez képest, ahol eléggé változatos típuskavalkád van, mint pl. egy Veszprém, nem is beszélve a BKV használtbuszos vonaláról, de mondhatnánk sok más várost is.

A Solaris-os vonalat még a regionális volánösszevonás előtt a jogelőd Szabolcs Volán kezdte meg, s a ÉMKK megörökölte a flotta ezen felét. A Solarisok legnagyobb részét a 28 darab szóló Urbino 12-esek teszik ki (FLR-916-918, IFR-193-198, KAX-531-535, KLH-416-427, KUU-157-158). Ezek mellé került beszerzésre még 10 darab 15 méteres Urbino 15 is 2008-ban (LHD-755-764), melyek egy ilyen kategóriájú városban, mint Nyíregyháza csuklós kocsikat váltottak. Végül 2012-ben érkezett még egy használt Solaris U10-es, az IZM-238, ami a H-s járatok egyik kocsija lett. 

IZM-238

Az egyetlen U10-es, az IZM-238 a Kelet áruháznál.

Ez összesen 39 darab Solarist jelent, tehát vehetjük a flotta felének. Ehhez a 39-es darabszámhoz annyira ragaszkodik az ÉMKK (vagy a várossal meglévő közszolgáltatási szerződésük), hogy a nyár végén érkezett hír szerint, a selejtezett KAX-534 helyett átkerült egy debreceni U12-es, az LFD-797. Az egykori Hajdú Volános Solarisok telifehérek voltak, így meg is kapta a nyíregyházi flottaszínt, ha az ex. Szabolcs Volános sárga-zöld flottaszín nevezhető ennek, hisz az IZM-238 maradt kék-fehér. Mindenesetre ez átfényezgetés az országos volánösszevonás előtt egy-két pillanattal eléggé meredek dolog. Kíváncsi leszek, hogy milyen lesz majd a "Volánbuszos" korszak Nyíregyházán.

S jöhet a flotta másik fele, a 41 darab MAN Lion's City, melynek a túlnyomó része 12 méteres szóló kocsi (PGF-001-035; PGF-041) s csak 5 darab 18 méteres csuklós került Nyíregyházára (PGF-036-040). Kiválló, 41 darab minőségi "német" busz, hisz a Lion's City ma az egyik legjobb elérhető városi autóbusz, viszont gázüzeműek. Most abba, hogy környtudatosak-e vagy sem, nem megyek bele (illetve minek, nagyon jó írások vannak rá), hisz a méregzöldek agyon is vernének, hogy márpedig az. Azon viszont érdemes elagyalni, főleg a budapesti gázüzemű társaik után, hogy iszonyatos konvektorszaguk tud lenni a nem tisztított kocsiknak. Ott helyben aznap a fotózással töltöttem az időt, s nem az össze-vissza utazgatással, így helyben nem szagoltam meg őket, viszont ha a BKV-s szintre egyszer lejutnak ezek a kocsik, akkor isteni lesz, ahogy a por folyamatosan ég majd a motor különböző részein, s a rég nem használt gázkonvektorok jellegzetes illata fogja belengeni az utasteret. 

Csuklós vagy szóló?

Pesti szemmel az ember azért hozzá van szokva, hogy egy vonal szóló-e vagy csuklós-e. Ez nem csak az átlag utas megszokásainak jó, de a kapacitástervezésnél sem utolsó szempont. Viszont, ugyanez már Magyarország ilyen-olyan tájaira vetődve, már koránt sem olyan egyértelmű, így Nyíregyházán sem. Az tény, hogy a flotta csuklósaránya elég kicsi, klasszikus csuklósbusz csak 5 darab van, de a 15 méteres kocsik azért itt mindenképp a csuklósok közé sorolhatók. Innen nézve 80 buszból 15 kocsi, ezzel már lehetne néhány főbb vonalat csuklósítani. 

Nyíregyházán ezzel szemben nem tudtam csuklós vonalat elkülöníteni, a vonalak egy részén volt egy-több 15 méteres kocsi vagy 18 méteres csuklós. Leginkább amin a legjobb csuklós arányt vettem észre, az a 8-as vonalcsoport volt, de az se teljes. Jó, hát itt helyben ez a szokás, megy minden mindenhol, s mivel úgyis átszerelnek egymásba a vonalak, így jött ki. Mást nem tudok ebből levonni, de tuti van logika benne. 

Jöjjön pár képpár a fentiekre a "vegyes" vonalakról.

PGF-001 PGF-040

Az 1-es vonalcsoportról 1A-k szóló és csuklós Lion's City-vel. Az amúgy is rövid vonal nem sok kocsit igényel, így érhető is, hogy folyamatosan más kocsi szerel át rá.

PGF-015 LHD-762

A sóstógyógyfürdői 8-as vonal főleg 15 méteresekkel és csuklósokkal pörög, de egy-egy szóló ide is betévedt napközben.

LHD-756 PGF-021

Szóló és 15 méteres variációk 12-esre a Kelet áruháznál.

És így tovább, láttam több idevágót, de nem mindenről lett fotó. Ennyi szemléltetésként az unalmasból bőven elég.

Kijelzőzve

Ezen a téren nagyon pozitív képet mutat az ÉMKK helyi flottája. Eleve minden jármű fel van kijelzőzve, s használják is. S nem csak olyan egyszerű módon, hogy két végállomás beégetve + járatszám, hanem következetesen irányhelyes végállomás kiírás, ami a sofőrök által vagy szoftveresen kezelve van. Felprogramozásuknál még arra is figyeltek, hogy fényújságszerűen hirdesse az elsőajtós felszállási rendet is a kijelző, mint pl. Budapesten. Ez már nem a beragadt Fok-Gyem-ek korszaka, s persze a pörgetős nyíregyházi "paraszt Fok-Gyem" is a múlté, illetve mégse,  még azért megvannak a helyközi kocsikban.

KAX-531

EAF kiírás egy Solarison.

Utazástervező

S ez az a pont, ami a mai Z generációnak a lételeme, hisz jelentős részük képes egy olyan útvonalon is eltévedni - Google Maps-el a kezében, hogy menj egyenesen egy úton 4 megállót. S számukra nem elég az ÉMKK honlapja, ami megragadt a mai informatika érettségi Html feladatainak szintjén. Jó, én még imádok turkálni a menetrendi lapok közt, de amikor a telefonon nagy-nehezen eljut a nyíregyházi almenühöz az ember a full nem reszponzív oldalon, akkor legkevésbé se arra vágyik, hogy egyesével PDF menetrendeket töltögessen le a telefonjára...

Szerencsére találtam egy jó applikációt Nyíregyházához. Igaz nem a Futár alapú, valós időbeni követésű, mint Budapesten vagy Veszprémben, de a célomnak tökéletesen megfelelt. Nem az ÉMKK-hoz köthető, hanem magán fejlesztés, ami több várost is lefed. Nagyon jól ki tudtam használni a belvárosi útvonalak megjelenítésére, s ehhez kapcsolódóan lehetséges fotóhelyek keresésére, de emellett egy-egy megállóhely indulási listája is hasznos benne. Érdemes-e várni, jön-e busz? S annak ellenére, hogy beégetett menetrenddel dolgozik, nem GPS alapú követéssel, az érkező kocsik relatív pontosan lekövették 1-2 perces eltéréssel az indulásokat. Igaz, gigadugóban nem teszteltem, csak egy nyugodt nyári napon.

Nyíregyháza menetrend Nyíregyháza menetrend Nyíregyháza menetrend Nyíregyháza menetrend

Nyíregyházi menetrend applikáció, nagyon jó térképes útvonalinfóval, megállóhelyi menetrendekkel. Minden, ami kell minimalista app-ként.

 Már csak egy kérdésem maradt. Költői. Vajh, lesz-e majd NYKK? 

Szólj hozzá!
Címkék: Nyíregyháza

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr6915050860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.