Eurobus Online

Székesfehérvár - 2019

2019. november 10. 20:00 - Eurobus Online

Székesfehérvárról nem tudok újat mondani, ha buszfan társadalom szemével nézem a dolgot, hisz mindenki aki él s mozog lejár ide fotózni, s megírja a frankót a saját kis felületén. Most inkább arra hegyezem ki, hogy összesítsem az innen-onnan olvasható, beszerezhető infókat a fehérvári helyi közlekedésről, illetve most ősszel jó pár napot lent töltöttem, viszonylag friss fotóanyagom is van hozzá, nem csak az Alba Volános korszak. Igaz, e poszt megírásával már az országos volán-összevonás utánra csúsztam, de a fehérvári helyi flottában október óta nem volt jelentős változás, az esetleges logócseréken túl, maradt az egységes helyi fényezés: fehér alapon piros és kék csíkozással.

JIW-674.jpg

Egy öreg Conecto fordul a várkörúti körforgalomban.

Magaspadlós öreg csuklósók

Habár 2019-re számos magyar város 100%-os alacsonypadlós flottát tud felmutatni, Székesfehérváron még jelentős a magaspadlósok aránya, az állomány közel egyharmada, azaz az 54 helyis kocsiból 17 magaspadlós csuklós. Ezek a kocsik még a Volán-evolúció során az Alba Volán által beszerzett darabok, a KNYKK, s idén a Volánbusz megörökölte őket. 

Az egykori Ikarus hazájában a helyis flotta már csak négy Ikarust tudhat magáénak, a mai erősorrend Ikarus, Volvo majd Mercedes-Benz. A kis arányuk, s idős koruk miatt az Ikarusok jellemzően csak tartalékszerepet töltenek be, hétvégi fotós révén még esélyem se lett volna, hogy KNYKK-sként elkapjam valamelyiket, de az egykori Alba Volános korszakból azért van jó pár képem ezekről.

Rendszám Típus Évjárat Megjegyzés
1. GMY-388 Ikarus 280 1999 4 ajtós, csuklós
2. GSR-172 Ikarus C80 1998 4 ajtós, csuklós
3. HPR-725 Ikarus C80 2001 4 ajtós, csuklós
4. IAA-864 Ikarus C80 2002 4 ajtós, csuklós

Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Ikarus flotta.

A magaspadlós flotta gerincét az Alba Volántól s egy kakukktojás erejéig a Vértes Volántól megörökölt Mercedes-Benz Conectok adják. A "békebeli" 2000-es években az Alba Volán több adagban összesen 12 darab Conectot szerzett be a fehérvári helyi közlekedéshez. Ehhez jött hozzá egy Vértes Volán eredetű kocsi, amely a T-Busz megalakulása után vált feleslegessé több más tatabányai társával, s használták fel Székesfehérváron. Plusz érdekesség, hogy élete elején a szóban forgó KEZ-579-es rendszámú Conecto Esztergom helyi közlekedésének a vadiúj, nullkilométeres csuklósa volt, egészen addig, amíg az Esztergomi önkormányzat s a Vértes Volán közti feszültségek eredményeként Esztergomban egy időre megszűnt a helyi közlekedés, ezután került Tatabányára, majd 2018-ban Székesfehérvárra.

KEZ-579.jpg

A KEZ-579 2007-ben Esztergomban a 7-es járaton. Jól jellemzi az egykori esztergomi helyi szolgáltatás igényszintjét, hogy az egyetlen viszonylatjelző a járművön a buszfanok által készített, nyomtatott és a helyis sofőrök részére kiosztott A/4-es lap.

Rendszám Típus Évjárat Megjegyzés
1. ITY-758 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2003 4 ajtós, csuklós
2. ITY-759 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2003 4 ajtós, csuklós
3. ITY-760 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2003 4 ajtós, csuklós
4. JIW-674 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2004 4 ajtós, csuklós
5. JIW-679 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2004 4 ajtós, csuklós
6. JIW-681 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2004 4 ajtós, csuklós
7. JXF-355 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2005 4 ajtós, csuklós
8. JXF-356 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2005 4 ajtós, csuklós
9. JXF-358 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2005 4 ajtós, csuklós
10. KEZ-579 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2006 4 ajtós, csuklós
11. KEZ-589 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2006 4 ajtós, csuklós
12. KIW-590 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2006 4 ajtós, csuklós
13. KIW-775 Mercedes-Benz O345 Conecto G 2006 4 ajtós, csuklós

Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Mercedes-Benz Conecto flotta.

Alfabusz örökség - Volvók s Volvónak látszó dolgok

A fehérvári Ikarus szemétdombján a 2000-es években felnőtt, s kivirágzott egy újabb helyi gyártó az Alfabusz, s áttételesen megjelent a fehérvári helyi közlekedésben is néhány típusa. Igaz, hogy nem kifejezetten Székesfehérvárra készültek, de az Alfabusz - Alba Volán kapcsolat révén idekerült pár kocsi, egyrészt a VT-Transman-nak gyártott pesti alvállalkozásra szánt Localokból négy darab BKV kékként, melyekből jelenleg már csak kettő fut Székesfehérvár helyiben. Közben a Budapesten kezdett Localo társaikból visszakerült alvállalkozósként 10 darab Székesfehérvárra. Emellett a DKV / ITK flottaváltáshoz készült Civis 12-esek két prototipusa is itt landolt, természetesen kezdetben DKV-s fényezéssel. Azóta az összes kocsi megkapta a fehérvári flottafényezést.

LMF-370.jpg

Debrecennek szánt prototípus Alfabusz Civis 12 immár teljes fehérvári flottafényben.

KXM-052.jpg

A budapesti társaival egyszerre készült, de újkora óta székesfehérvári Alfabusz Localo már nem BKV kékként.

Rendszám Típus Évjárat Megjegyzés
1. KXM-052 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
2. KXM-055 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
3. LMF-369 Alfabusz Civis 12 2009 3 ajtós, szóló
4. LMF-370 Alfabusz Civis 12 2009 3 ajtós, szóló

Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Alfabusz flotta.

Ha már az Ikarus szemétdombján nőtt fel az Alfabusz, akkor szinte természetes, hogy nem csak buszgyártással, hanem busznepperkedéssel, s buszgányolással is foglalkoztak. Székesfehérvárt ellepték a különféle, általuk behozott, ilyen-olyan használt buszok, mint a Volvo alvázas Steyr-ek, az országban abszolút típusidegen gázüzemű dán DAB-ok, illetve a 2008-as budapesti paraméterkönyv kapcsán elhíresült genfi Volvok, de olyan egyedi kocsik is, mint egy Volvo alvázra épült görög Saracakis. Ezek közül jelenleg már csak a genfi Volvo 7000A-k vannak szolgálatban.

LPN-422.jpg

Az egyik fehérvári genfi Volvo a 36-os járaton.

Rendszám Típus Évjárat Megjegyzés
1. LGK-879 Volvo 7000A 2000 4 ajtós, csuklós
2. LOH-463 Volvo 7000A 2000 4 ajtós, csuklós
3. LOH-465 Volvo 7000A 2000 4 ajtós, csuklós
4. LPN-422 Volvo 7000A 2000 4 ajtós, csuklós
5. LUX-475 Volvo 7000A 2000 4 ajtós, csuklós

Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő genfi Volvo flotta.

Használt Mercedes-Benz flotta 

A fehérvári helyi állomány mai gerincét az utóbbi 4-5 évben, több részletben beszerzett használt Mercedes-Benz buszok adják. Ez a 28 kocsi három adagban érkezett és eredetileg nem az összes volt Székesfehérvárra szánva, hanem a tatabányai szolgáltatóváltáshoz kapcsolódóan kerültek át Tatabányáról Székesfehérvárra. A legelső adagot még Tatabányára vásárolta a Vértes Volán, azaz a három darab Mercedes-Benz O405 GN2-est (LUF-931-933). A következő beszerzési adag a Közlekedési Központosítás kezdeti lépéseként érkezett a 2015-ös év elején a KNYKK által, azaz a MZF, MZN és NAU rendszámmezős Mercedes-Benz Citarok. Ezt a flottát beszerzésükkor Tatabányára is és Székesfehérvárra is szánták, így elosztásra került a két város között, így Tatabányára került az MZF-201, MNZ-716, MZN-719-720 és a NAU-262. A harmadik adagot 2016-ban a KNYKK már egészben Székesfehérvárnak szánta, ekkor érkeztek a városba a NLF és NNS rendszámmezős Mercedes-Benz Citarok.

MZN-720.jpg

Egy kétajtós, szóló Mercedes-Benz Citaro a 43-as járaton, mely Tatabányán kezdte magyar pályafutását. Korábban DB ZugBus-ként közlekedett a Bódeni-tó környékén.

MZN-717.jpg

Tipikus német kivitelű, városi csuklós Mercedes-Benz Citaro G Hamburgból Székesfehérvár helyijáratán.

A használt Mercedes-Benz buszok beszerzésénél arra a magyar igényre se figyeltek, hogy jellemzően egy helyijáratos szóló autóbusz három-, míg egy helyijáratos csuklós autóbusz négyajtós. Így az eltérő német - magyar igények miatt a használt városi autóbuszok kategóriájában legfőképp a német igényeknek megfelelő 2 ajtós szóló és 3 ajtós csuklós buszok érhetők el. Ezt a magyar szem leginkább helyközi busznak tekinti, de legalább valamiféle helyijáratos igény szerint lettek kialakítva. A legutolsó beszerzésnél, a Werner GmbH megszűnésekor felszabadult flottánál még ennyire se figyelt a beszerzést végző KNYKK, a típusjelzésükben is helyközi/távolsági autóbuszként megjelölt Citaro Ü-ket (azaz Überland) is vásároltak szépszámban. Itt nem csak az a hátrány, hogy elől egyszárnyú ajtóval rendelkező kocsik (szóló 1-2-0 vagy csuklós 1-2-2-0 ajtóképlet), hanem még LE kivitelűek is, azaz nem teljesen alacsonypadlós buszok. Igaz, a Localot is lehet szidni ezért, de ott legalább egy városi busznak szánta az Alfabusz.

NLF-373.jpg

A Werner flottából származó, facelift-es Mercedes-Benz Citaro két ajtós, alacsonypadlós kivitelben. Gyakorlatilag városi busznak is tekinthető.

NLF-533.jpg

Svéd facelift-es Mercedes-Benz Citaro LE, mely háromajtós, de a második ajtó után magaspadlós kivitel. A magyar szemlélet szerint a leginkább városi busznak tekinthető, azaz egy Alfabusz Localo Mercedes-Benz csomagolásban.

NNS-218.jpg

A Werner flottából származó, facelift-es Mercedes-Benz Citaro LE Ü, azaz egy abszolút helyközi busznak tekinthető, 1-2-0-s ajtóképletű, második ajtó után magaspadlós Citaro.

nlf-429.jpg

Szintén Werner-es, facelift-es Mercedes-Benz Citaro GÜ, azaz a mai magyar helyközi igényeknek megfelelő, alacsonypadlós csuklós busz 1-2-0-s ajtóképlettel.

Rendszám Típus Évjárat Megjegyzés
1. LUF-931 Mercedes-Benz O405 GN2 1998 3 ajtós, csuklós
2. LUF-932 Mercedes-Benz O405 GN2 1998 3 ajtós, csuklós
3. LUF-933 Mercedes-Benz O405 GN2 1998 3 ajtós, csuklós
4. MZF-201 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2002 3 ajtós, csuklós
5. MZF-203 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2002 3 ajtós, csuklós
6. MZF-204 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2002 3 ajtós, csuklós
7. MZF-205 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2002 3 ajtós, csuklós
8. MZN-716 Mercedes-Benz O530 Citaro 2002 2 ajtós, szóló
9. MZN-717 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2002 3 ajtós, szóló
10. MZN-718 Mercedes-Benz O530 Citaro 2004 2 ajtós, szóló
11. MZN-719 Mercedes-Benz O530 Citaro 2002 2 ajtós, szóló
12. MZN-720 Mercedes-Benz O530 Citaro 2002 2 ajtós, szóló
13. NAU-262 Mercedes-Benz O530 Citaro 2002 2 ajtós, szóló
14. NAU-263 Mercedes-Benz O530 Citaro 2002 2 ajtós, szóló
15. NLF-373 Mercedes-Benz O530 Citaro 2008 2 ajtós, szóló
16. NLF-374 Mercedes-Benz O530 Citaro 2008 2 ajtós, szóló
17. NLF-429 Mercedes-Benz O530 Citaro GÜ 2008 3 ajtós, csuklós
18. NLF-430 Mercedes-Benz O530 Citaro LE Ü 2008 2 ajtós, szóló
19. NLF-432 Mercedes-Benz O530 Citaro 2008 2 ajtós, szóló
20. NLF-433 Mercedes-Benz O530 Citaro 2008 2 ajtós, szóló
21. NLF-496 Mercedes-Benz O530 Citaro GÜ 2008 3 ajtós, csuklós
22. NLF-519 Mercedes-Benz O530 Citaro LE Ü 2008 2 ajtós, szóló
23. NLF-533 Mercedes-Benz O530 Citaro LE 2006 3 ajtós, szóló
24. NLF-534 Mercedes-Benz O530 Citaro LE 2006 3 ajtós, szóló
25. NLF-584 Mercedes-Benz O530 Citaro LE 2006 3 ajtós, szóló
26. NNS-218 Mercedes-Benz O530 Citaro LE Ü 2008 2 ajtós, szóló
27. NNS-219 Mercedes-Benz O530 Citaro GÜ 2008 3 ajtós, csuklós
28. NNS-221 Mercedes-Benz O530 Citaro 2008 2 ajtós, szóló

Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Mercedes-Benz flotta.

VT-Arriva - alvállalkozós kocsik

A VT-Arriva, lánykori nevén VT-Transman régóta végez alvállalkozást a helyi volánnak, így a székesfehérvári helyi közlekedésben is részt vesz az Alba Volános időszak óta. Kezdetben csak használt csuklós MAN és Mercedes-Benz autóbuszokkal jelentek meg a 26-os vonalcsoporton, majd 2016-tól egyre bővült az átvett vonalak száma, így megjelentek a budapesti alvállalkozásból kivont Alfabusz Localok és 2 darab használt, szóló Mercedes-Benz Citaro is. Jelenleg 10 darab szóló Localoval és 4 darab csuklós Mercedes-Benz Citaro G-vel szolgáltatnak Székesfehérváron.

kxm-035.jpg

A KXM-035-ös Alfabusz Localo a 33-as járaton.

Rendszám Típus Évjárat Megjegyzés
1. KOE-148 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
2. KXM-021 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
3. KXM-022 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
4. KXM-024 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
5. KXM-026 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
6. KXM-031 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
7. KXM-035 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
8. KXM-037 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
9. KXM-041 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
10. KXM-043 Alfabusz Localo 2007 3 ajtós, szóló
11. PZY-961 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2004 3 ajtós, csuklós
12. PZY-962 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2004 3 ajtós, csuklós
13. PZY-963 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2003 3 ajtós, csuklós
14. RBE-880 Mercedes-Benz O530 Citaro G 2005 3 ajtós, csuklós

VT-Arriva székesfehérvári helyis flottája.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr8315288978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alkaabus 2019.11.10. 20:37:58

A három Citaro LE svéd eredetű, nem norvég.

Eurobus Online 2019.11.10. 21:02:16

@Alkaabus: Jó, akkor svéd. Ezt már fejből írtam, nem listából.