Székesfehérvárról nem tudok újat mondani, ha buszfan társadalom szemével nézem a dolgot, hisz mindenki aki él s mozog lejár ide fotózni, s megírja a frankót a saját kis felületén. Most inkább arra hegyezem ki, hogy összesítsem az innen-onnan olvasható, beszerezhető infókat a fehérvári helyi közlekedésről, illetve most ősszel jó pár napot lent töltöttem, viszonylag friss fotóanyagom is van hozzá, nem csak az Alba Volános korszak. Igaz, e poszt megírásával már az országos volán-összevonás utánra csúsztam, de a fehérvári helyi flottában október óta nem volt jelentős változás, az esetleges logócseréken túl, maradt az egységes helyi fényezés: fehér alapon piros és kék csíkozással.
Egy öreg Conecto fordul a várkörúti körforgalomban.
Magaspadlós öreg csuklósók
Habár 2019-re számos magyar város 100%-os alacsonypadlós flottát tud felmutatni, Székesfehérváron még jelentős a magaspadlósok aránya, az állomány közel egyharmada, azaz az 54 helyis kocsiból 17 magaspadlós csuklós. Ezek a kocsik még a Volán-evolúció során az Alba Volán által beszerzett darabok, a KNYKK, s idén a Volánbusz megörökölte őket.
Az egykori Ikarus hazájában a helyis flotta már csak négy Ikarust tudhat magáénak, a mai erősorrend Ikarus, Volvo majd Mercedes-Benz. A kis arányuk, s idős koruk miatt az Ikarusok jellemzően csak tartalékszerepet töltenek be, hétvégi fotós révén még esélyem se lett volna, hogy KNYKK-sként elkapjam valamelyiket, de az egykori Alba Volános korszakból azért van jó pár képem ezekről.
Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Ikarus flotta.
A magaspadlós flotta gerincét az Alba Volántól s egy kakukktojás erejéig a Vértes Volántól megörökölt Mercedes-Benz Conectok adják. A "békebeli" 2000-es években az Alba Volán több adagban összesen 12 darab Conectot szerzett be a fehérvári helyi közlekedéshez. Ehhez jött hozzá egy Vértes Volán eredetű kocsi, amely a T-Busz megalakulása után vált feleslegessé több más tatabányai társával, s használták fel Székesfehérváron. Plusz érdekesség, hogy élete elején a szóban forgó KEZ-579-es rendszámú Conecto Esztergom helyi közlekedésének a vadiúj, nullkilométeres csuklósa volt, egészen addig, amíg az Esztergomi önkormányzat s a Vértes Volán közti feszültségek eredményeként Esztergomban egy időre megszűnt a helyi közlekedés, ezután került Tatabányára, majd 2018-ban Székesfehérvárra.
A KEZ-579 2007-ben Esztergomban a 7-es járaton. Jól jellemzi az egykori esztergomi helyi szolgáltatás igényszintjét, hogy az egyetlen viszonylatjelző a járművön a buszfanok által készített, nyomtatott és a helyis sofőrök részére kiosztott A/4-es lap.
Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Mercedes-Benz Conecto flotta.
Alfabusz örökség - Volvók s Volvónak látszó dolgok
A fehérvári Ikarus szemétdombján a 2000-es években felnőtt, s kivirágzott egy újabb helyi gyártó az Alfabusz, s áttételesen megjelent a fehérvári helyi közlekedésben is néhány típusa. Igaz, hogy nem kifejezetten Székesfehérvárra készültek, de az Alfabusz - Alba Volán kapcsolat révén idekerült pár kocsi, egyrészt a VT-Transman-nak gyártott pesti alvállalkozásra szánt Localokból négy darab BKV kékként, melyekből jelenleg már csak kettő fut Székesfehérvár helyiben. Közben a Budapesten kezdett Localo társaikból visszakerült alvállalkozósként 10 darab Székesfehérvárra. Emellett a DKV / ITK flottaváltáshoz készült Civis 12-esek két prototipusa is itt landolt, természetesen kezdetben DKV-s fényezéssel. Azóta az összes kocsi megkapta a fehérvári flottafényezést.
Debrecennek szánt prototípus Alfabusz Civis 12 immár teljes fehérvári flottafényben.
A budapesti társaival egyszerre készült, de újkora óta székesfehérvári Alfabusz Localo már nem BKV kékként.
Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Alfabusz flotta.
Ha már az Ikarus szemétdombján nőtt fel az Alfabusz, akkor szinte természetes, hogy nem csak buszgyártással, hanem busznepperkedéssel, s buszgányolással is foglalkoztak. Székesfehérvárt ellepték a különféle, általuk behozott, ilyen-olyan használt buszok, mint a Volvo alvázas Steyr-ek, az országban abszolút típusidegen gázüzemű dán DAB-ok, illetve a 2008-as budapesti paraméterkönyv kapcsán elhíresült genfi Volvok, de olyan egyedi kocsik is, mint egy Volvo alvázra épült görög Saracakis. Ezek közül jelenleg már csak a genfi Volvo 7000A-k vannak szolgálatban.
Az egyik fehérvári genfi Volvo a 36-os járaton.
Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő genfi Volvo flotta.
Használt Mercedes-Benz flotta
A fehérvári helyi állomány mai gerincét az utóbbi 4-5 évben, több részletben beszerzett használt Mercedes-Benz buszok adják. Ez a 28 kocsi három adagban érkezett és eredetileg nem az összes volt Székesfehérvárra szánva, hanem a tatabányai szolgáltatóváltáshoz kapcsolódóan kerültek át Tatabányáról Székesfehérvárra. A legelső adagot még Tatabányára vásárolta a Vértes Volán, azaz a három darab Mercedes-Benz O405 GN2-est (LUF-931-933). A következő beszerzési adag a Közlekedési Központosítás kezdeti lépéseként érkezett a 2015-ös év elején a KNYKK által, azaz a MZF, MZN és NAU rendszámmezős Mercedes-Benz Citarok. Ezt a flottát beszerzésükkor Tatabányára is és Székesfehérvárra is szánták, így elosztásra került a két város között, így Tatabányára került az MZF-201, MNZ-716, MZN-719-720 és a NAU-262. A harmadik adagot 2016-ban a KNYKK már egészben Székesfehérvárnak szánta, ekkor érkeztek a városba a NLF és NNS rendszámmezős Mercedes-Benz Citarok.
Egy kétajtós, szóló Mercedes-Benz Citaro a 43-as járaton, mely Tatabányán kezdte magyar pályafutását. Korábban DB ZugBus-ként közlekedett a Bódeni-tó környékén.
Tipikus német kivitelű, városi csuklós Mercedes-Benz Citaro G Hamburgból Székesfehérvár helyijáratán.
A használt Mercedes-Benz buszok beszerzésénél arra a magyar igényre se figyeltek, hogy jellemzően egy helyijáratos szóló autóbusz három-, míg egy helyijáratos csuklós autóbusz négyajtós. Így az eltérő német - magyar igények miatt a használt városi autóbuszok kategóriájában legfőképp a német igényeknek megfelelő 2 ajtós szóló és 3 ajtós csuklós buszok érhetők el. Ezt a magyar szem leginkább helyközi busznak tekinti, de legalább valamiféle helyijáratos igény szerint lettek kialakítva. A legutolsó beszerzésnél, a Werner GmbH megszűnésekor felszabadult flottánál még ennyire se figyelt a beszerzést végző KNYKK, a típusjelzésükben is helyközi/távolsági autóbuszként megjelölt Citaro Ü-ket (azaz Überland) is vásároltak szépszámban. Itt nem csak az a hátrány, hogy elől egyszárnyú ajtóval rendelkező kocsik (szóló 1-2-0 vagy csuklós 1-2-2-0 ajtóképlet), hanem még LE kivitelűek is, azaz nem teljesen alacsonypadlós buszok. Igaz, a Localot is lehet szidni ezért, de ott legalább egy városi busznak szánta az Alfabusz.
A Werner flottából származó, facelift-es Mercedes-Benz Citaro két ajtós, alacsonypadlós kivitelben. Gyakorlatilag városi busznak is tekinthető.
Svéd facelift-es Mercedes-Benz Citaro LE, mely háromajtós, de a második ajtó után magaspadlós kivitel. A magyar szemlélet szerint a leginkább városi busznak tekinthető, azaz egy Alfabusz Localo Mercedes-Benz csomagolásban.
A Werner flottából származó, facelift-es Mercedes-Benz Citaro LE Ü, azaz egy abszolút helyközi busznak tekinthető, 1-2-0-s ajtóképletű, második ajtó után magaspadlós Citaro.
Szintén Werner-es, facelift-es Mercedes-Benz Citaro GÜ, azaz a mai magyar helyközi igényeknek megfelelő, alacsonypadlós csuklós busz 1-2-0-s ajtóképlettel.
Székesfehérvár helyi közlekedésében résztvevő Mercedes-Benz flotta.
VT-Arriva - alvállalkozós kocsik
A VT-Arriva, lánykori nevén VT-Transman régóta végez alvállalkozást a helyi volánnak, így a székesfehérvári helyi közlekedésben is részt vesz az Alba Volános időszak óta. Kezdetben csak használt csuklós MAN és Mercedes-Benz autóbuszokkal jelentek meg a 26-os vonalcsoporton, majd 2016-tól egyre bővült az átvett vonalak száma, így megjelentek a budapesti alvállalkozásból kivont Alfabusz Localok és 2 darab használt, szóló Mercedes-Benz Citaro is. Jelenleg 10 darab szóló Localoval és 4 darab csuklós Mercedes-Benz Citaro G-vel szolgáltatnak Székesfehérváron.
A KXM-035-ös Alfabusz Localo a 33-as járaton.
VT-Arriva székesfehérvári helyis flottája.