Eurobus

  • Évértékelő
  • Flickr albumok

Települések

Budapest (17) Fót (1) Hódmezővásárhely (1) Komló (1) Nyíregyháza (1) Prága (1) Székesfehérvár (1) Szolnok (1) Tatabánya (1) Veszprém (1)

Blogajánló

  • BusWord blog
  • Csengessünk blog
  • Hova megy ez a vonat?
  • Kárpátbusz
  • RegionalBahn
  • Sétáló Budapest

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Egyéb

Az új Árpád híd autóbusz-állomás

Az új Árpád híd autóbusz-állomás

›
Az új Árpád híd autóbusz-állomás

2020/8/03 : Eurobus Online 4 komment

Egy majdnem 5 éves ideiglenes állapotnak lett augusztus 1-én vége, ugyanis ekkor megnyílt az új Árpád híd autóbusz-állomás a tervezett, végleges helyén az Árbóc utcában, az egykori autóbusz-állomás helyére épült irodaház oldalában.

Árpád híd autóbusz-állomás

Az új, 4 kocsiállásos Árpád híd autóbusz-állomás a felépült irodaház oldalában az Árbóc utcában.

Az Árpád híd autóbusz-állomás első, jelentősen nagyobb kapacitású verzióját 1988-ban adták át, amikor ide költöztek át a bulcsú utcai és bécsi úti végállomásról valamint az engels téri autóbusz-állomásról a pilisi, visegrádi, esztergomi, váci és fóti térség járatai. Nem csak forgalmilag volt igen jelentős, hanem a szocialista modernizmus egyik gyönyörű példája is volt ez az autóbusz-állomás. A XIII. kerületi vezetés pedig mintha módszeresen irtani akarná ezen épületeket, mintha le akarna számolni a múlttal, hisz eltűnt már több olyan jellegzetes épület, mint a Volga Szálló, a Vízművek irodaháza, s ez az autóbusz-állomás is. S miért? Hogy egy végtelenített  irodaház - lakópark - szociális bérházsor kombót hozzanak létre a kerületből. Tehát az egykori buszállomás is erre a sorsra jutott, s 2015 novemberétől bezárt, s körülbelül az év végéig el is bontották, utána következett egy hosszabb üres-telek időszak, mire csak belefogtak eme irodaházak építésébe. 

Az egykori autóbusz-állomás

Az egykori buszállomás még a "barna köpenyes" elvek mentén rendesen meg volt tervezve: 8 induló kocsiállással plusz egy később kialakított kilencedik kocsiállással rendelkezett, amit a Balassagyarmat felé induló távolsági járatok használtak. Emellett hatalmas tárolóterei voltak több tucat busz tárolókapacitással. A 2000-es évek telephely bezárásai után jellemző volt, hogy éjszaka az állomáson tárolták a buszokat a bőséges hely révén, valamint egy műhelybuszt is kihelyeztek a kisebb javítások céljára.

Az egykori autóbusz-állomás a Google 2011-es Street view felvételén.

Eljött az az időszak, amikor "túl naggyá" vált a terület. Első lépésként a Volánbusz 2007 decemberétől az ide közlekedő járatok egy részét, azaz a Vác, Göd, Dunakeszi és Fót felé közlekedő járatokat Újpest-városkaputól indította, a piros 122-es busz végállomásáról. Második lépésként a Megyeri híd átadása után a 11-es út járatai, azaz Szentendre és Visegrád felé közlekedő járatok kerültek át Újpest-városkapuhoz 2008 októberétől. Végül az újpest-városkapui BKV végállomás Volánbusz-BKV közös autóbusz-állomássá építése után 2010. augusztus végétől a balassagyarmati távolsági járatok is elkerültek az Árpád hídtól. Ekkorra forgalmának körülbelül kétharmadát elvesztette, s 2015 novemberére bezárták az állomást. A pletykák szerint az állomást már 2007-ben értékesítette a Volánbusz, s ekkor a XIII. kerületi Hírnök c. kerületi újság ki is volt tömve az ikertornyok és különféle toronyházak cikkeivel, csak volt egy gazdasági válság 2008-ban, így eladása után még 8 évig élt az állomás.

Mivel az elmúlt bő 13 év során gyakran látogattam ide ki fotózni, így jöjjön egy részletesebb fotós áttekintés az egykori autóbusz-állomás részeiről, életének néhány pillanatáról. 

LHZ-031

Az egykori autóbusz-állomás 1-es kocsiállása 2008 őszén. Eredetileg nem a balassagyarmati járatok indulóhelye volt, a váci, gödi és fóti járatok Újpest-városkapuhoz helyezésekor került át a távolsági kocsi indulása a hátsó tárolótérnél lévő 9-es kocsiállásról ide. 

HJL-270

Az 2-es kocsiállás még az eredeti felállással 2007 nyarán, indulás a Horányi révhez.

HDA-231

Az 3-es kocsiállás 2009 szeptemberében. Ez sem az eredeti felállás, a járatok kiszervezése után került ide a 840-es busz. A pilisi térség egyéb járatai a "hátsó" 4-es és 5-ös kocsiállást használták eredetileg.

BOR-211KPK-294

Az déli, Árbóc utca melletti tárolótér 2007-ben, mely 6 csuklós tárolására volt alkalmas, persze a mögötte lévő helyekre is be-beálltak még az állomás fénykorában.

KPK-284

Az 6-os kocsiállás 2009 tavaszán. Az esztergomi csuklósjáratok, későbbi nevén a 800-as busz indulási helye.

HHL-661

Az első két kocsiállás átellenes oldalán lévő 7-es és 8-as kocsiállások 2008 őszén. A Megyeri híd megnyitása után a 11-es úti járatok elkerültek innen, így egyéb parkoló funkcióra maradt fenn csak, pl. a képen épp egy belszolgálati furgonnak.

CTF-900

A 6-8-as kocsiállásoktól északra lévő tárolótér 10 csuklósbusz tárolására alkalmas halszálkái 2007 őszén. A kép nemcsak azért érdekes, hogy éjszaka, az egyik itt tárolt buszról készült, hanem a háttérben még áll a Szikra Lapnyomda "C" épülete, amelynek az üres telke később szerepet kap az autóbusz-állomás életében.

JGC-139

Az északi tároló halszálkái 2008 februárjában, a Szikra Lapnyomda "C" épületét már bontják a háttérben.

DZA-414

S egy havas kép ugyaninnen 2009. január 1-ről. A háttérben már csak az egykori nyomda üres telke látható, amely a későbbi ideiglenes tárolótér területe lesz.

DZA-210

Az északi tároló halszálkáival párhuzamosan még 2-3 kocsi tudott parkolni a hátsó tárolótól elválasztó sövény és járdasziget mellett 2007-ben. A háttérben itt is a Szikra Lapnyomda "C" épülete látható.

Az autóbusz-állomás törzsterületén kívül a Váci úton voltak a leszállító kocsiállások. Az Árpád hídról érkező járatoknak a Róbert Károly körút és Árbóc utca közötti útszakaszon volt kijelölve, míg Újpest felől a Váci úton érkezőknek a mai 115-ös busz végállomásánál, ezután a Róbert Károly körúton a Teve utcánál visszafordulva jutottak be az állomásra.

MIM-476

Egy Balázs-Buszos vonatpótló érkezett a leszállóhelyre 2013 nyarán.

Ennek az autóbusz-állomásnak volt egy külön érdekessége, a fő épülettömb kocsiállásain és tárolóterületén túl volt még egy hosszan elnyúló, szervizút jellegű hátsó tárolóterülete is, mely a Visegrádi utca vonalától indulva "L" alakban körbeölelve a Szikra Lapnyomda "B" épületét - a későbbi Sconto bútoráruházat, az Esztergomi út - Dunavirág utca sarkához vezetett.

Az egykori autóbusz-állomás hátsó tárolója a Google 2012-es Street view felvételén.

DZA-341

A hátsó tároló Visegrádi utca felőli kezdőpontja, háttérben a Szikra Lapnyomda "B" épülete már mint Sconto bútoráruház és a Vizafogó vasútállomás épülete 2007-ben.

KPK-290

A hátsó tároló Visegrádi utca felől nézve 2011-ben. A járatáthelyezések után az állomás forgalma a töredékére esett vissza, így gyakran szinte üres volt ez a terület. A háttérben látható az egykori 9-es kocsiállás és a Nyufig toronyháza által uralt látkép. Egyszer majd ez az épület is egy ingatlanfejlesztési projekt áldozata lesz...

FCS-313

Az egykori 9-es kocsiállás és egy előtte parkoló távolsági kocsi. Az innen induló járatok 2007 decemberétől átkerültek az 1-es kocsiálláshoz. Később az utasvárókat is elbontották.

FLR-790

Későbbiekben is volt némi funkciója ennek a kocsiállásnak, a Volánbusz által kiszolgált MTV-s dolgozói járatok indultak innen.

HHR-658

A 9-es kocsiállással szemben, a hátsó tároló kanyarulatánál volt hely három parkoló kijelölésére is, emellett még a Sconto kerítése mellett is rendszeresen parkoltak.

ELK-790

S az előbb említett helyen állt évekig egy kiselejtezett Ikarus 260-ból kialakított műhelybusz a kisebb szervizelésekhez.

FLX-612

A hátsó tároló Róbert Károly körút melletti része, háttérben a dunavirág utcai irodaházak látszódnak. Az állomás fénykorában egészen az Esztergomi útig végig volt parkolva a tároló, később leginkább csak a maszek buszok és a társvállalatok kocsijai parkoltak itt. 

A hátsó tárolótér volt a jellemző kiállási helye a társvállalatok kocsijainak, napközben a Nógrád és Vértes Volán autóbuszai ezen a részen parkoltak. A Nógrád Volán azután is idejárt napközbeni kiállásra, hogy a balassagyarmati járatok átkerültek Újpest-városkapuhoz, így rezsiben tették meg az oda-vissza utat minden alkalommal a nógrádos buszok.

Vértes Volános buszok az Árpád híd autóbusz-állomáson. 

Nógrád Volános buszok az Árpád híd autóbusz-állomáson. 

Az állomás forgalmának csökkenésével egyre gyakrabban parkoltak a hátsó részen maszek buszok is, gyakran itt éjszakázva vagy több napra is itt leállítva. 

Maszek buszok az Árpád híd autóbusz-állomáson. 

Az ideiglenes állomások az építkezés alatt

Az autóbusz-állomás 2015-ös bezárásakor ideiglenes helyre költözött, az eredeti helyével szemben az Árbóc utca páros oldalára, a Váci út és a Visegrádi utca közé. Ezen az utcaszakaszon alakítottak ki négy ideiglenes kocsiállást. Gyakorlatilag a négy kocsiállásos szám az állomás utolsó 10 évében elegendő volt, a járatkiszervezések után a forgalom döntő többsége négy kocsiállásra korlátozódott és az új állomás tervei is ehhez igazodtak. Az autóbuszok tárolására az egykori Szirka Lapnyomda "C" épületének telkét használták fel, s ott létesítettek zárt, ideiglenes tárolót. Ez a tároló a mai napig használatban van.

MMD-840

Vonatpótló buszok indulnak Esztergomba az árbóc utcai ideiglenes állomásról 2016 szeptemberében. 

Ahogy az építkezés új fázisába ért és kizárták az Árbóc utcát a forgalomból a leendő mélygarázs és a hozzá tartozó rámpák építése nyomán, úgy 2018 márciusától az árbóc utcai kocsiállások megszűntek és a Visegrádi utca árbóc utcai torkolatánál alakítottak ki 4 kocsiállásos ideiglenes állomás a tárolóterület mellett. Az új állomás átadása után a mai napig is megvan ez az ideiglenes állomás, elbontása később várható.

A visegrádi utcai ideiglenes autóbusz-állomás és mellette az ideiglenes tárolótér a Google 2019-es Street view felvételén.

Az új autóbusz-állomás 2020.-ban

Idén augusztustól a tervezett, végleges helyén üzemel az új autóbusz-állomás 4 kocsiállással és nulla tárolókapacitással, a leszállító kocsiállás továbbra is a Váci úton van, az eredeti helyén. Jelenleg az autóbuszok tárolását a korábbi ideiglenes tárolótéren oldják meg, de akár pár hónapon belül is elkezdődhet a terület beépítése. Ezután az autóbuszok napközbeni tárolása nem az autóbusz-állomáson, illetve annak közvetlen közelében fog megvalósulni, hanem talán olyan tipikus Volánbuszos tárolóhelyeken, mint például a madridi utcai betonplacc.

rwe-783.jpg

Egy 800-as busz az új autóbusz-állomás 2-es kocsiállásán. Az egykor nagyforgalmú csuklós vonalra a 2-es vasútvonali fejlesztésekkel összefüggésben az utóbbi években jellemzően már szóló kocsikat adnak ki.

Az autóbuszállomás forgalmát az Árbóc utcában épített rámpák jelentősen meghatározzák. Jelenleg a Visegrádi utcából az Árbóc utcába balra nem lehet kanyarodni, így az ideiglenes tárolótérről való kiálláshoz be kell járni a Visegrádi utca - Süllő utca - Váci út - Róbert Károly körút - Teve utcánál visszafordul - Róbert Károly körút - Váci út - Árbóc utca útvonalat. A járatok kijutása az állomásról sem az eredeti Árbóc utca - Váci út - Róbert Károly körút - Árpád híd útvonalon történik, hanem az Árbóc utca végén lévő mini-körforgalomnál jobbra fordulva az Esztergomi út - Dunavirág utca - Népfürdő utca útvonalon érik el az Árpád híd felhajtóját.

sew-722.jpg

A Volánbusz legújabb beszerzése, egy Volvo 8900LE kanyarodik ki az autóbusz-állomásról az Esztergomi útra a 840-es járaton.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
4 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Nyugati kizárása, 2021 - vonatpótlók Nyugati kizárása, 2021 - vonatpótlók

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr5716100758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Neville 2020.08.04. 21:08:16

Én alapvetően vonatozni szoktam inkább, és jobban is kedvelem, de azért elég sok emlék köt e helyhez is. Azért szomorú. Az eredeti állomás mégis csak valamilyen volt, azzal az élménnyel, hogy megérkeztél, vagy indulsz valahova. Ez egy semmilyen dolog, mint valami szimpla táblás megállóhely.
Válasz erre 

innovation 2020.08.05. 10:03:23

Nincs ezzel baj, változnak az idők. A baj a régi állomással az volt, hogy sok helyet foglalt. Sokkal ésszerűbb, ha egy nagyobb épület gyomrában vannak kialakítva ezek, pl. PFS esetében is.
Válasz erre 

gigabursch 2020.08.05. 13:21:55

A régit konkrétan gyűlöltem.
Mire a busz kiért és elindult az Árpád-híd irányába, hatszr radírozta le a gumijait.
Válasz erre 

Zsooooolt 2020.08.25. 10:50:41

Már rég ideje volt átépíteni azt a régi állomást.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
süti beállítások módosítása
Dashboard