Egy majdnem 5 éves ideiglenes állapotnak lett augusztus 1-én vége, ugyanis ekkor megnyílt az új Árpád híd autóbusz-állomás a tervezett, végleges helyén az Árbóc utcában, az egykori autóbusz-állomás helyére épült irodaház oldalában.
Az új, 4 kocsiállásos Árpád híd autóbusz-állomás a felépült irodaház oldalában az Árbóc utcában.
Az Árpád híd autóbusz-állomás első, jelentősen nagyobb kapacitású verzióját 1988-ban adták át, amikor ide költöztek át a bulcsú utcai és bécsi úti végállomásról valamint az engels téri autóbusz-állomásról a pilisi, visegrádi, esztergomi, váci és fóti térség járatai. Nem csak forgalmilag volt igen jelentős, hanem a szocialista modernizmus egyik gyönyörű példája is volt ez az autóbusz-állomás. A XIII. kerületi vezetés pedig mintha módszeresen irtani akarná ezen épületeket, mintha le akarna számolni a múlttal, hisz eltűnt már több olyan jellegzetes épület, mint a Volga Szálló, a Vízművek irodaháza, s ez az autóbusz-állomás is. S miért? Hogy egy végtelenített irodaház - lakópark - szociális bérházsor kombót hozzanak létre a kerületből. Tehát az egykori buszállomás is erre a sorsra jutott, s 2015 novemberétől bezárt, s körülbelül az év végéig el is bontották, utána következett egy hosszabb üres-telek időszak, mire csak belefogtak eme irodaházak építésébe.
Az egykori autóbusz-állomás
Az egykori buszállomás még a "barna köpenyes" elvek mentén rendesen meg volt tervezve: 8 induló kocsiállással plusz egy később kialakított kilencedik kocsiállással rendelkezett, amit a Balassagyarmat felé induló távolsági járatok használtak. Emellett hatalmas tárolóterei voltak több tucat busz tárolókapacitással. A 2000-es évek telephely bezárásai után jellemző volt, hogy éjszaka az állomáson tárolták a buszokat a bőséges hely révén, valamint egy műhelybuszt is kihelyeztek a kisebb javítások céljára.
Az egykori autóbusz-állomás a Google 2011-es Street view felvételén.
Eljött az az időszak, amikor "túl naggyá" vált a terület. Első lépésként a Volánbusz 2007 decemberétől az ide közlekedő járatok egy részét, azaz a Vác, Göd, Dunakeszi és Fót felé közlekedő járatokat Újpest-városkaputól indította, a piros 122-es busz végállomásáról. Második lépésként a Megyeri híd átadása után a 11-es út járatai, azaz Szentendre és Visegrád felé közlekedő járatok kerültek át Újpest-városkapuhoz 2008 októberétől. Végül az újpest-városkapui BKV végállomás Volánbusz-BKV közös autóbusz-állomássá építése után 2010. augusztus végétől a balassagyarmati távolsági járatok is elkerültek az Árpád hídtól. Ekkorra forgalmának körülbelül kétharmadát elvesztette, s 2015 novemberére bezárták az állomást. A pletykák szerint az állomást már 2007-ben értékesítette a Volánbusz, s ekkor a XIII. kerületi Hírnök c. kerületi újság ki is volt tömve az ikertornyok és különféle toronyházak cikkeivel, csak volt egy gazdasági válság 2008-ban, így eladása után még 8 évig élt az állomás.
Mivel az elmúlt bő 13 év során gyakran látogattam ide ki fotózni, így jöjjön egy részletesebb fotós áttekintés az egykori autóbusz-állomás részeiről, életének néhány pillanatáról.
Az egykori autóbusz-állomás 1-es kocsiállása 2008 őszén. Eredetileg nem a balassagyarmati járatok indulóhelye volt, a váci, gödi és fóti járatok Újpest-városkapuhoz helyezésekor került át a távolsági kocsi indulása a hátsó tárolótérnél lévő 9-es kocsiállásról ide.
Az 2-es kocsiállás még az eredeti felállással 2007 nyarán, indulás a Horányi révhez.
Az 3-es kocsiállás 2009 szeptemberében. Ez sem az eredeti felállás, a járatok kiszervezése után került ide a 840-es busz. A pilisi térség egyéb járatai a "hátsó" 4-es és 5-ös kocsiállást használták eredetileg.
Az déli, Árbóc utca melletti tárolótér 2007-ben, mely 6 csuklós tárolására volt alkalmas, persze a mögötte lévő helyekre is be-beálltak még az állomás fénykorában.
Az 6-os kocsiállás 2009 tavaszán. Az esztergomi csuklósjáratok, későbbi nevén a 800-as busz indulási helye.
Az első két kocsiállás átellenes oldalán lévő 7-es és 8-as kocsiállások 2008 őszén. A Megyeri híd megnyitása után a 11-es úti járatok elkerültek innen, így egyéb parkoló funkcióra maradt fenn csak, pl. a képen épp egy belszolgálati furgonnak.
A 6-8-as kocsiállásoktól északra lévő tárolótér 10 csuklósbusz tárolására alkalmas halszálkái 2007 őszén. A kép nemcsak azért érdekes, hogy éjszaka, az egyik itt tárolt buszról készült, hanem a háttérben még áll a Szikra Lapnyomda "C" épülete, amelynek az üres telke később szerepet kap az autóbusz-állomás életében.
Az északi tároló halszálkái 2008 februárjában, a Szikra Lapnyomda "C" épületét már bontják a háttérben.
S egy havas kép ugyaninnen 2009. január 1-ről. A háttérben már csak az egykori nyomda üres telke látható, amely a későbbi ideiglenes tárolótér területe lesz.
Az északi tároló halszálkáival párhuzamosan még 2-3 kocsi tudott parkolni a hátsó tárolótól elválasztó sövény és járdasziget mellett 2007-ben. A háttérben itt is a Szikra Lapnyomda "C" épülete látható.
Az autóbusz-állomás törzsterületén kívül a Váci úton voltak a leszállító kocsiállások. Az Árpád hídról érkező járatoknak a Róbert Károly körút és Árbóc utca közötti útszakaszon volt kijelölve, míg Újpest felől a Váci úton érkezőknek a mai 115-ös busz végállomásánál, ezután a Róbert Károly körúton a Teve utcánál visszafordulva jutottak be az állomásra.
Egy Balázs-Buszos vonatpótló érkezett a leszállóhelyre 2013 nyarán.
Ennek az autóbusz-állomásnak volt egy külön érdekessége, a fő épülettömb kocsiállásain és tárolóterületén túl volt még egy hosszan elnyúló, szervizút jellegű hátsó tárolóterülete is, mely a Visegrádi utca vonalától indulva "L" alakban körbeölelve a Szikra Lapnyomda "B" épületét - a későbbi Sconto bútoráruházat, az Esztergomi út - Dunavirág utca sarkához vezetett.
Az egykori autóbusz-állomás hátsó tárolója a Google 2012-es Street view felvételén.
A hátsó tároló Visegrádi utca felőli kezdőpontja, háttérben a Szikra Lapnyomda "B" épülete már mint Sconto bútoráruház és a Vizafogó vasútállomás épülete 2007-ben.
A hátsó tároló Visegrádi utca felől nézve 2011-ben. A járatáthelyezések után az állomás forgalma a töredékére esett vissza, így gyakran szinte üres volt ez a terület. A háttérben látható az egykori 9-es kocsiállás és a Nyufig toronyháza által uralt látkép. Egyszer majd ez az épület is egy ingatlanfejlesztési projekt áldozata lesz...
Az egykori 9-es kocsiállás és egy előtte parkoló távolsági kocsi. Az innen induló járatok 2007 decemberétől átkerültek az 1-es kocsiálláshoz. Később az utasvárókat is elbontották.
Későbbiekben is volt némi funkciója ennek a kocsiállásnak, a Volánbusz által kiszolgált MTV-s dolgozói járatok indultak innen.
A 9-es kocsiállással szemben, a hátsó tároló kanyarulatánál volt hely három parkoló kijelölésére is, emellett még a Sconto kerítése mellett is rendszeresen parkoltak.
S az előbb említett helyen állt évekig egy kiselejtezett Ikarus 260-ból kialakított műhelybusz a kisebb szervizelésekhez.
A hátsó tároló Róbert Károly körút melletti része, háttérben a dunavirág utcai irodaházak látszódnak. Az állomás fénykorában egészen az Esztergomi útig végig volt parkolva a tároló, később leginkább csak a maszek buszok és a társvállalatok kocsijai parkoltak itt.
A hátsó tárolótér volt a jellemző kiállási helye a társvállalatok kocsijainak, napközben a Nógrád és Vértes Volán autóbuszai ezen a részen parkoltak. A Nógrád Volán azután is idejárt napközbeni kiállásra, hogy a balassagyarmati járatok átkerültek Újpest-városkapuhoz, így rezsiben tették meg az oda-vissza utat minden alkalommal a nógrádos buszok.
Vértes Volános buszok az Árpád híd autóbusz-állomáson.
Nógrád Volános buszok az Árpád híd autóbusz-állomáson.
Az állomás forgalmának csökkenésével egyre gyakrabban parkoltak a hátsó részen maszek buszok is, gyakran itt éjszakázva vagy több napra is itt leállítva.
Maszek buszok az Árpád híd autóbusz-állomáson.
Az ideiglenes állomások az építkezés alatt
Az autóbusz-állomás 2015-ös bezárásakor ideiglenes helyre költözött, az eredeti helyével szemben az Árbóc utca páros oldalára, a Váci út és a Visegrádi utca közé. Ezen az utcaszakaszon alakítottak ki négy ideiglenes kocsiállást. Gyakorlatilag a négy kocsiállásos szám az állomás utolsó 10 évében elegendő volt, a járatkiszervezések után a forgalom döntő többsége négy kocsiállásra korlátozódott és az új állomás tervei is ehhez igazodtak. Az autóbuszok tárolására az egykori Szirka Lapnyomda "C" épületének telkét használták fel, s ott létesítettek zárt, ideiglenes tárolót. Ez a tároló a mai napig használatban van.
Vonatpótló buszok indulnak Esztergomba az árbóc utcai ideiglenes állomásról 2016 szeptemberében.
Ahogy az építkezés új fázisába ért és kizárták az Árbóc utcát a forgalomból a leendő mélygarázs és a hozzá tartozó rámpák építése nyomán, úgy 2018 márciusától az árbóc utcai kocsiállások megszűntek és a Visegrádi utca árbóc utcai torkolatánál alakítottak ki 4 kocsiállásos ideiglenes állomás a tárolóterület mellett. Az új állomás átadása után a mai napig is megvan ez az ideiglenes állomás, elbontása később várható.
A visegrádi utcai ideiglenes autóbusz-állomás és mellette az ideiglenes tárolótér a Google 2019-es Street view felvételén.
Az új autóbusz-állomás 2020.-ban
Idén augusztustól a tervezett, végleges helyén üzemel az új autóbusz-állomás 4 kocsiállással és nulla tárolókapacitással, a leszállító kocsiállás továbbra is a Váci úton van, az eredeti helyén. Jelenleg az autóbuszok tárolását a korábbi ideiglenes tárolótéren oldják meg, de akár pár hónapon belül is elkezdődhet a terület beépítése. Ezután az autóbuszok napközbeni tárolása nem az autóbusz-állomáson, illetve annak közvetlen közelében fog megvalósulni, hanem talán olyan tipikus Volánbuszos tárolóhelyeken, mint például a madridi utcai betonplacc.
Egy 800-as busz az új autóbusz-állomás 2-es kocsiállásán. Az egykor nagyforgalmú csuklós vonalra a 2-es vasútvonali fejlesztésekkel összefüggésben az utóbbi években jellemzően már szóló kocsikat adnak ki.
Az autóbuszállomás forgalmát az Árbóc utcában épített rámpák jelentősen meghatározzák. Jelenleg a Visegrádi utcából az Árbóc utcába balra nem lehet kanyarodni, így az ideiglenes tárolótérről való kiálláshoz be kell járni a Visegrádi utca - Süllő utca - Váci út - Róbert Károly körút - Teve utcánál visszafordul - Róbert Károly körút - Váci út - Árbóc utca útvonalat. A járatok kijutása az állomásról sem az eredeti Árbóc utca - Váci út - Róbert Károly körút - Árpád híd útvonalon történik, hanem az Árbóc utca végén lévő mini-körforgalomnál jobbra fordulva az Esztergomi út - Dunavirág utca - Népfürdő utca útvonalon érik el az Árpád híd felhajtóját.
A Volánbusz legújabb beszerzése, egy Volvo 8900LE kanyarodik ki az autóbusz-állomásról az Esztergomi útra a 840-es járaton.