Anno 10-15 éve még csak nevettünk egy jót, amikor különféle közlekedési egyesületek és szakértőik ilyen-olyan tram-train hálózatokat vázoltak fel a vidéki városoknak, köztük Szegednek is. Később aztán a politika felkarolta a Szeged–Hódmezővásárhely tram-traint, s csak elkészült – mindegy is, hogy hogyan, itt most a villamos (vagy vonat? ...) a lényeg. S hiába olvastam róla számtalan cikket, posztot, néztem róla több videót és live-ot is, csak meglepett, amikor állok az Indóház téren, s begördül a tram-train. Kb. a régi Credos mém jutott eszembe a csuklós Credoról, hogy: Igen, megcsináltuk!
A 002-es Citylink a délutáni visszaérkezésem után várakozik az Indóház téren, hogy 16 perces várakozás után visszaindulhasson Hódmezővásárhelyre.
Villamos vagy motorvonat?
Alapesetben úgy indultam el, hogy villamosozok egy jó Hódmezővásárhelyre szombaton. Tram-train-eznek így meg úgy, hallottam már vasvillának is nevezni (facepalm – s itt el is férne valami bunkó belpesti poén is, de ne...), én úgy álltam hozzá, hogy villamos. Ha a karlsruhe-i "ős" tram-train-t veszem alapul, akkor az elv – ha jól tudom – hogy a villamos jár ki a nagyvasúti hálózatra, tehát gondoljuk csak villamosnak. Eleve a Stadtbahn rendszerek inkább a mi villamos fogalmunkhoz közelítenek, mint egy nagyvasúti motorvonatéhoz.
Na de a hódmezővásárhelyi nem. Miért is? – Lássuk a szubjektív vélekedésem:
- A járműpark a Stadler Citylink modelljéből áll, ami első és sokadik ránézésre is közelebb áll egy, ha már Stadler a gyártó, pl. Flirt motorvonathoz, mint egy mai modern multicsuklós villamoshoz. Az itteni hálózatra sem meglepő a Citylink megjelenése, hisz ahogy nézem, a Stadler leuralta szinte a teljes európai tram-train piacot, egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett járművel.
- Mégis csak a MÁV-Start üzemelteti. S nem a logó a lényeg, hanem a mindenhez való MÁV-os hozzáállás. Számos apró részletben annyira vasúti a dolog, hogy nehéz elmenni mellette.
Kezdjük kívülről: ha hátulról közelíti meg az ember a járművet, akkor egy átlag utasnak nem valószínű, de egy kissé már közlekedéshez jobban konyítónak azonnal feltűnik a zártárcsa a jármű végén. Zártárcsa villamoson? Ugyan! Viszont, mivel vasúti járműként is értelmezve van a tram-train és a MÁV-Start az üzemeltető, így nem tudnak máig elszakadni ettől az örök darabtól. Hisz ha a Railjet hátuljára is felaplikálták, akkor legyen a tram-train-en is. Hódmezővásárhelyen a végállomási irányváltásnál bőszen cserélgetik is a helyét.
A máig örök darab egy hazai vasúti járművön: a zártárcsa, s csak találtak helyet neki a Citylink-en is.
Beltere: mivel speciálisan erre a célra tervezett jármű, így adódik, hogy egy teliszékezett 2+2-es elrendezésű beltérrel találkozik az utas. A két ajtó közt töri meg ezt a többcélú tér a jármű elején és végén, ahol lehajtható ülésekkel kombináltak. A teliszékezés nem is lenne nagy gond, hisz Budapesten a BKK is így rendeli a CAF-kat, illetve alapesetben ez helyközi jármű. Az erősebb helyi forgalommal bíró szegedi szakaszon több "nagykörúti " ajtó környéki tumultus is kialakult a járművön a csak első és hátsó kocsirészen található ajtókiosztása miatt. Ez nem meglepő, a teliszékezett középső kocsirészbe a pár megállót utazók nem szívesen állnak be.
A jármű legnyugodtabb zuga az első ajtó mögötti dobobós rész, mentes az ajtókhoz tartó állandó jövés-menéstől. A Flirt-ből is ismert ez az eldugott rész a jármű két végén.
A két ajtó közti többcélú tér lehajtható ülésekkel. Két bicajjal vagy egy-két babakocsival megpakolva már teljes a zúfoltság a két ajtó közt a jármű kisebb szélessége miatt.
A többcélú tértől hátratekintve a középső, teliszékezett kocsirész felé...
...ami öt darab páholyt tartalmaz mindkét oldalon, gyakorlatilag ez egy tipikus motorvonati üléselrendezés.
S ha már Stadler, így mindhárom kocsirész minden páholyában van egy-egy 230V-os töltőpár egy mini asztalkával összehozva. A vasúti élményhez már csak egy kuka hiányozna. Node villamoson kuka? Ugyan!
Utastájékoztatása: kettős, tipikus MÁV-os. A kétsoros BUSTEC kijelzők mellett a KISS-ből vagy az IC+ kocsikból is ismert LCD kijelzők uralják az utasteret és ezek adnak bőséges információt, még az átszállási lehetőségekről is. A kétsoros kijelzők csak a végállomást és a következő megálló mutatják a dátum és az idő mellett az LCD-kel ellentétben. A megállóbemondás és a kijelzők léptetése a meglévő MÁV-os rendszerből adódóan GPS koordinátákon alapul. Szegedi villamoshálózaton az egymáshoz "túl közel" lévő megállók miatt a következő megálló és az adott megállóba érkezés bemondása esetleges, sokszor csak az egyik bemondás fut le két megálló között a túl közeli GPS pontok miatt. A bemondások hanganyagát tekintve a szabvány MÁV-os szignál és megállóbemondások játszódnak le, egyéb információs szövegekkel. A járványhelyzeti hangos tájékoztató a többi vasúti járműről és az állomásokról is ismert hanganyag, viszont tipikus villamosos bejátszásokkal is találkozni utazás közben, pl.: a jármű eseteként hirtelen fékez, kérjük mindig kapaszkodjanak párszor felcsendült a szegedi szakaszon. Gondolom itt is a járművezetők unatkozási faktorától és a belsős poénversenyétől függ, hogy két megálló közt hány random plusz tájékoztatót tudnak bepaszírozni. Ritka, de tipikus jelenség Budapesten, hogy két megálló közt annyi tájékoztató hanganyagot végigzongoráznak a járművezetők, hogy a következő megálló bemondása csak az indításjelző csengő alatt tud lefutni. Nem utazgattam a tram-train-el annyit, hogy kifigyeljem, itt mi alapján nyomkodják végig a hangkönyvtárat.
A kocsikban elhelyezett számos LCD kijelző egyike, mely szinte minden információt tartalmaz: járatszám, úti cél, aktuális menetrend és megállók, késés, térkép, átszállási információk, stb. Érdekes, hogy még kocsiszámot is közöl, s mivel minden tram-train másodosztályú, s egy vonategység, így a 021-es kocsi releváns is.
Az LCD-k mellett a kétsoros Bustec kijelzők is jelen vannak a tram-train-en. Manapság a MÁV-Start motorvonataiban már csak másodlagos a szerepük, de egy átlagos villamoskocsiban bőven elegendők lennének. A járatszám, az úti cél és az aktuális idő mellett csak a következő megálló megjelenítését szolgálják.
Vonatszemélyzet: a járművön a MÁV-Start által kétféle személyzet van kalauzok és vasútőrök. A vasútőrök a vonal teljes hosszán jelen vannak, s alapvetően szükségesnek is érzem, bár nem hinném, hogy egy balhés vonalról lenne szó. Budapesten számtalan villamosjáraton örülnék, ha lenne valamiféle hasonló személyzet és nem a járművezetőknek kellene pl. a hajléktalanokkal foglalkozni – amit egy-két kivételtől eltekintve ki is hagynak, jogosan. Mondjuk az eléggé elgondolkodtató, hogy az erősen 50 – 60+-os vasútőrök egy éles helyzetben mire is elegendők. A vasútőrök mellett a kalauzok jelenléte nem furcsa, csak még szerintem nem szükségszerű. Jelen helyzetben az ingyenes próbajárati időszakban Szeged–Rókus és Hódmezővásárhely között ingáznak, s dolguk híján csak utaznak fel-alá.
Késések: vasút, tehát késik, igaz egy amolyan magyaros felfogás, ne csak így nézzük. Ottjártamkor szombaton jellemzően 5 perces késések voltak a legtöbb hódmezővásárhelyi indulásnál, ami szerintem nem vészes. A szegedi villamoshálózat jól lekezeli a késett szerelvényt, Szeged vasútállomásnál bőségesen van tartózkodási idő az időkiegyenlítésre, Szeged–Rókus és Hódmezővásárhely–Népkert közti szakaszosan kétvágányú pálya is jól kezeli a pár perces késéseket, egy neuralgikus pontot érzek, a hódmezővásárhelyi villamos szakaszt. Hódmezővásárhelyen három keresztezési lehetőség van: Hódmezővásárhely–Népkerten, a Kossuth téren és a vonal végpontján a vasútállomásnál. Az aktuális menetrend szerint az órás követésű időszakokban Hódmezővásárhely, vasútállomáshoz óra 29-re érkezik Szegedről a tram-train és egy másik szerelvény óra 31-kor indul Szegedre. A jellemzően 5 perc körüli késéssel érkező tram-train a 31-kor induló, bő egy órát helyben tartózkodó visszaindulót rendszeresen elveri, s a keresztet se pakolják át a Kossuth térre, hogy legalább az induló pontosan induljon, a késett meg majd beér, s lesz bőven tartózkodási ideje. Az okát nem tudom, hogy miért ragaszkodnak itt helyben a kiszerkesztett kereszthez, van-e a helyi szakaszra bármilyen forgalomirányítás, zavarkezelés vagy egyszerűen csak rendszeresen beletörődnek az induló késésbe.
Hódmezővásárhely vasútállomásnál lévő végállomáson várakozik a 002-es tram-train az indulási idejére és az esetlegesen késve érkező párjára. Az itteni végállomás elsőre eléggé szokatlan, gyakorlatilag egy éjszakára zárható ketrec, mely négy szerelvény tárolására alkalmas.
Egy épp csak 1 perces késéssel érkező, Szeged felé tartó tram-train Hódmezővásárhelyen a Kálvin János téren. Késését a Szegedről késve érkező okozta, melyet be kellett várnia a végállomáson.
Összegezve az egészet, maradok annál, hogy egy kissé különc, szakaszonként dízel, szakaszonként tisztán elektromos üzemű villamos. A Citylink járműpark nagyon megtetszett, még ha nem is egy hagyományos villamosnak épült jármű, hanem inkább egy lebutított motorvonat. Budapesten is szívesen látnám, mivel jobb elrendezésűnek tartom a "rövid" CAF villamosokhoz képest. Végül is nagyon megtetszett ez az üzem, s meg is jött a kedvem, hogy többször elmenjek ide villamosozni.