Eurobus

  • Évértékelő
  • Flickr albumok

Települések

Budapest (17) Fót (1) Hódmezővásárhely (1) Komló (1) Nyíregyháza (1) Prága (1) Székesfehérvár (1) Szolnok (1) Tatabánya (1) Veszprém (1)

Blogajánló

  • BusWord blog
  • Csengessünk blog
  • Hova megy ez a vonat?
  • Kárpátbusz
  • RegionalBahn
  • Sétáló Budapest

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Egyéb

Hódmezővásárhelyi villamos

Hódmezővásárhelyi villamos

›
Hódmezővásárhelyi villamos

2022/2/24 : Eurobus Online 1 komment

tn.jpgAnno 10-15 éve még csak nevettünk egy jót, amikor különféle közlekedési egyesületek és szakértőik ilyen-olyan tram-train hálózatokat vázoltak fel a vidéki városoknak, köztük Szegednek is. Később aztán a politika felkarolta a Szeged–Hódmezővásárhely tram-traint, s csak elkészült – mindegy is, hogy hogyan, itt most a villamos (vagy vonat? ...) a lényeg. S hiába olvastam róla számtalan cikket, posztot, néztem róla több videót és live-ot is, csak meglepett, amikor állok az Indóház téren, s begördül a tram-train. Kb. a régi Credos mém jutott eszembe a csuklós Credoról, hogy: Igen, megcsináltuk! 

h-start_406_002_9.jpg

A 002-es Citylink a délutáni visszaérkezésem után várakozik az Indóház téren, hogy 16 perces várakozás után visszaindulhasson Hódmezővásárhelyre.

Villamos vagy motorvonat?

Alapesetben úgy indultam el, hogy villamosozok egy jó Hódmezővásárhelyre szombaton. Tram-train-eznek így meg úgy, hallottam már vasvillának is nevezni (facepalm – s itt el is férne valami bunkó belpesti poén is, de ne...), én úgy álltam hozzá, hogy villamos. Ha a karlsruhe-i "ős" tram-train-t veszem alapul, akkor az elv – ha jól tudom – hogy a villamos jár ki a nagyvasúti hálózatra, tehát gondoljuk csak villamosnak. Eleve a Stadtbahn rendszerek inkább a mi villamos fogalmunkhoz közelítenek, mint egy nagyvasúti motorvonatéhoz. 

Na de a hódmezővásárhelyi nem. Miért is? – Lássuk a szubjektív vélekedésem:

  • A járműpark a Stadler Citylink modelljéből áll, ami első és sokadik ránézésre is közelebb áll egy, ha már Stadler a gyártó, pl. Flirt motorvonathoz, mint egy mai modern multicsuklós villamoshoz. Az itteni hálózatra sem meglepő a Citylink megjelenése, hisz ahogy nézem, a Stadler leuralta szinte a teljes európai tram-train piacot, egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett járművel. 
  • Mégis csak a MÁV-Start üzemelteti. S nem a logó a lényeg, hanem a mindenhez való MÁV-os hozzáállás. Számos apró részletben annyira vasúti a dolog, hogy nehéz elmenni mellette.

Kezdjük kívülről: ha hátulról közelíti meg az ember a járművet, akkor egy átlag utasnak nem valószínű, de egy kissé már közlekedéshez jobban konyítónak azonnal feltűnik a zártárcsa a jármű végén. Zártárcsa villamoson? Ugyan! Viszont, mivel vasúti járműként is értelmezve van a tram-train és a MÁV-Start az üzemeltető, így nem tudnak máig elszakadni ettől az örök darabtól. Hisz ha a Railjet hátuljára is felaplikálták, akkor legyen a tram-train-en is. Hódmezővásárhelyen a végállomási irányváltásnál bőszen cserélgetik is a helyét.

h-start_406_002_4.jpg

A máig örök darab egy hazai vasúti járművön: a zártárcsa, s csak találtak helyet neki a Citylink-en is.

Beltere: mivel speciálisan erre a célra tervezett jármű, így adódik, hogy egy teliszékezett 2+2-es elrendezésű beltérrel találkozik az utas. A két ajtó közt töri meg ezt a többcélú tér a jármű elején és végén, ahol lehajtható ülésekkel kombináltak. A teliszékezés nem is lenne nagy gond, hisz Budapesten a BKK is így rendeli a CAF-kat, illetve alapesetben ez helyközi jármű. Az erősebb helyi forgalommal bíró szegedi szakaszon több "nagykörúti " ajtó környéki tumultus is kialakult a járművön a csak első és hátsó kocsirészen található ajtókiosztása miatt. Ez nem meglepő, a teliszékezett középső kocsirészbe a pár megállót utazók nem szívesen állnak be. 

h-start_406_002_14.jpg

A jármű legnyugodtabb zuga az első ajtó mögötti dobobós rész, mentes az ajtókhoz tartó állandó jövés-menéstől. A Flirt-ből is ismert ez az eldugott rész a jármű két végén.

h-start_406_002_10.jpg

A két ajtó közti többcélú tér lehajtható ülésekkel. Két bicajjal vagy egy-két babakocsival megpakolva már teljes a zúfoltság a két ajtó közt a jármű kisebb szélessége miatt.

h-start_406_002_13.jpg

A többcélú tértől hátratekintve a középső, teliszékezett kocsirész felé...

h-start_406_002_12.jpg

...ami öt darab páholyt tartalmaz mindkét oldalon, gyakorlatilag ez egy tipikus motorvonati üléselrendezés.

h-start_406_002_11.jpg

S ha már Stadler, így mindhárom kocsirész minden páholyában van egy-egy 230V-os töltőpár egy mini asztalkával összehozva. A vasúti élményhez már csak egy kuka hiányozna. Node villamoson kuka? Ugyan!

Utastájékoztatása: kettős, tipikus MÁV-os. A kétsoros BUSTEC kijelzők mellett a KISS-ből vagy az IC+ kocsikból is ismert LCD kijelzők uralják az utasteret és ezek adnak bőséges információt, még az átszállási lehetőségekről is. A kétsoros kijelzők csak a végállomást és a következő megálló mutatják a dátum és az idő mellett az LCD-kel ellentétben. A megállóbemondás és a kijelzők léptetése a meglévő MÁV-os rendszerből adódóan GPS koordinátákon alapul. Szegedi villamoshálózaton az egymáshoz "túl közel" lévő megállók miatt a következő megálló és az adott megállóba érkezés bemondása esetleges, sokszor csak az egyik bemondás fut le két megálló között a túl közeli GPS pontok miatt. A bemondások hanganyagát tekintve a szabvány MÁV-os szignál és megállóbemondások játszódnak le, egyéb információs szövegekkel. A járványhelyzeti hangos tájékoztató a többi vasúti járműről és az állomásokról is ismert hanganyag, viszont tipikus villamosos bejátszásokkal is találkozni utazás közben, pl.: a jármű eseteként hirtelen fékez, kérjük mindig kapaszkodjanak párszor felcsendült a szegedi szakaszon. Gondolom itt is a járművezetők unatkozási faktorától és a belsős poénversenyétől függ, hogy két megálló közt hány random plusz tájékoztatót tudnak bepaszírozni. Ritka, de tipikus jelenség Budapesten, hogy két megálló közt annyi tájékoztató hanganyagot végigzongoráznak a járművezetők, hogy a következő megálló bemondása csak az indításjelző csengő alatt tud lefutni. Nem utazgattam a tram-train-el annyit, hogy kifigyeljem, itt mi alapján nyomkodják végig a hangkönyvtárat.

h-start_406_002_15.jpg

A kocsikban elhelyezett számos LCD kijelző egyike, mely szinte minden információt tartalmaz: járatszám, úti cél, aktuális menetrend és megállók, késés, térkép, átszállási információk, stb. Érdekes, hogy még kocsiszámot is közöl, s mivel minden tram-train másodosztályú, s egy vonategység, így a 021-es kocsi releváns is.

h-start_406_002_16.jpg

Az LCD-k mellett a kétsoros Bustec kijelzők is jelen vannak a tram-train-en. Manapság a MÁV-Start motorvonataiban már csak másodlagos a szerepük, de egy átlagos villamoskocsiban bőven elegendők lennének. A járatszám, az úti cél és az aktuális idő mellett csak a következő megálló megjelenítését szolgálják.

Vonatszemélyzet: a járművön a MÁV-Start által kétféle személyzet van kalauzok és vasútőrök. A vasútőrök a vonal teljes hosszán jelen vannak, s alapvetően szükségesnek is érzem, bár nem hinném, hogy egy balhés vonalról lenne szó. Budapesten számtalan villamosjáraton örülnék, ha lenne valamiféle hasonló személyzet és nem a járművezetőknek kellene pl. a hajléktalanokkal foglalkozni – amit egy-két kivételtől eltekintve ki is hagynak, jogosan. Mondjuk az eléggé elgondolkodtató, hogy az erősen 50 – 60+-os vasútőrök egy éles helyzetben mire is elegendők. A vasútőrök mellett a kalauzok jelenléte nem furcsa, csak még szerintem nem szükségszerű. Jelen helyzetben az ingyenes próbajárati időszakban Szeged–Rókus és Hódmezővásárhely között ingáznak, s dolguk híján csak utaznak fel-alá. 

Késések: vasút, tehát késik, igaz egy amolyan magyaros felfogás, ne csak így nézzük. Ottjártamkor szombaton jellemzően 5 perces késések voltak a legtöbb hódmezővásárhelyi indulásnál, ami szerintem nem vészes. A szegedi villamoshálózat jól lekezeli a késett szerelvényt, Szeged vasútállomásnál bőségesen van tartózkodási idő az időkiegyenlítésre, Szeged–Rókus és Hódmezővásárhely–Népkert közti szakaszosan kétvágányú pálya is jól kezeli a pár perces késéseket, egy neuralgikus pontot érzek, a hódmezővásárhelyi villamos szakaszt. Hódmezővásárhelyen három keresztezési lehetőség van: Hódmezővásárhely–Népkerten, a Kossuth téren és a vonal végpontján a vasútállomásnál. Az aktuális menetrend szerint az órás követésű időszakokban Hódmezővásárhely, vasútállomáshoz óra 29-re érkezik Szegedről a tram-train és egy másik szerelvény óra 31-kor indul Szegedre. A jellemzően 5 perc körüli késéssel érkező tram-train a 31-kor induló, bő egy órát helyben tartózkodó visszaindulót rendszeresen elveri, s a keresztet se pakolják át a Kossuth térre, hogy legalább az induló pontosan induljon, a késett meg majd beér, s lesz bőven tartózkodási ideje. Az okát nem tudom, hogy miért ragaszkodnak itt helyben a kiszerkesztett kereszthez, van-e a helyi szakaszra bármilyen forgalomirányítás, zavarkezelés vagy egyszerűen csak rendszeresen beletörődnek az induló késésbe.

h-start_406_002_2.jpg

Hódmezővásárhely vasútállomásnál lévő végállomáson várakozik a 002-es tram-train az indulási idejére és az esetlegesen késve érkező párjára. Az itteni végállomás elsőre eléggé szokatlan, gyakorlatilag egy éjszakára zárható ketrec, mely négy szerelvény tárolására alkalmas.

h-start_406_006.jpg

Egy épp csak 1 perces késéssel érkező, Szeged felé tartó tram-train Hódmezővásárhelyen a Kálvin János téren. Késését a Szegedről késve érkező okozta, melyet be kellett várnia a végállomáson.

Összegezve az egészet, maradok annál, hogy egy kissé különc, szakaszonként dízel, szakaszonként tisztán elektromos üzemű villamos. A Citylink járműpark nagyon megtetszett, még ha nem is egy hagyományos villamosnak épült jármű, hanem inkább egy lebutított motorvonat. Budapesten is szívesen látnám, mivel jobb elrendezésűnek tartom a "rövid" CAF villamosokhoz képest. Végül is nagyon megtetszett ez az üzem, s meg is jött a kedvem, hogy többször elmenjek ide villamosozni. 

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
1 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Évértékelő - 2022 Évértékelő - 2022
  • Évértékelő - 2019 Évértékelő - 2019
  • Székesfehérvár - 2019 Székesfehérvár - 2019
  • Szolnok - 2018 Szolnok - 2018
  • Piacnap: önjárózás, teszt Citaro és e-Modulo Piacnap: önjárózás, teszt Citaro és e-Modulo

A bejegyzés trackback címe:

https://eurobus.blog.hu/api/trackback/id/tr8317712560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2022.02.25. 07:54:53

Direkt vadászom az ilyen bejegyzéseket, hátha egyszer meggyőz valaki az ellenkezőjéről, de szerintem akárhonnan nézem, ez bizony HÉV, és nem értem, miért kell tram-train névvel illetni, mikor van erre nagyon régi, jól bevált, és általánosan használt magyar mozaikszavunk.
A következő érvek voltak eddig:
- Azért nem HÉV, mert azt a BKK tartja fenn. Ez ugye már nem igaz.
- Azért nem HÉV, mert akkor összekevernék a Bp. környékén járó HÉV-ekkel. Erre nem mondok semmit...
- Azért nem HÉV, mert más technológia. Erre meg azt mondom, hogy az elnevezés a funkcióra utal, és nem a technológiára, a HÉV technikai háttere is sokat változott.
- Azért nem HÉV, mert azt egy bizonyos társaság tartotta fenn régen is, és a más hasonlókat régen sem hívták HÉV-nek. Ezt is vitatnám, mert van olyan forrás, ami szerint igen, de ez tök mindegy, mert most ugyanaz tartja fenn mindegyiket.
Szóval: Miért nem HÉV?
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
süti beállítások módosítása
Dashboard