Hódmezővásárhelyi villamos

Hódmezővásárhelyi villamos

Hódmezővásárhelyi villamos

tn.jpgAnno 10-15 éve még csak nevettünk egy jót, amikor különféle közlekedési egyesületek és szakértőik ilyen-olyan tram-train hálózatokat vázoltak fel a vidéki városoknak, köztük Szegednek is. Később aztán a politika felkarolta a Szeged–Hódmezővásárhely tram-traint, s csak elkészült – mindegy is, hogy hogyan, itt most a villamos (vagy vonat? ...) a lényeg. S hiába olvastam róla számtalan cikket, posztot, néztem róla több videót és live-ot is, csak meglepett, amikor állok az Indóház téren, s begördül a tram-train. Kb. a régi Credos mém jutott eszembe a csuklós Credoról, hogy: Igen, megcsináltuk! 

h-start_406_002_9.jpg

A 002-es Citylink a délutáni visszaérkezésem után várakozik az Indóház téren, hogy 16 perces várakozás után visszaindulhasson Hódmezővásárhelyre.

Évértékelő - 2021

Évértékelő - 2021

Évértékelő - 2021

Az idei év is fura lett a vírushelyzet miatt, az év első felé megint csak Budapesten töltöttem, s nyártól jött el az utazgatások ideje. De idén már legalább jó néhány tervem sikerült, s vagy 500 kép is összejött, ezzel az évvel már elégedett vagyok.

Január

Ez még az év eleje, hétköznap otthon üldögélés, hétvégén - ha a napsütés is úgy akarta - Budapesten belüli mászkálgatás, gyakorlatilag ez ment áprilisig. De így év elején azért volt érdekes, a SGY-ok és SKN-ek nemrég álltak forgalomba, így volt miért el-el menni, így januárt legyen egy "szinte gyári új" SGY-985.

SGY-985

Nyugati kizárása, 2021 - vonatpótlók

Nyugati kizárása, 2021 - vonatpótlók

Nyugati kizárása, 2021 - vonatpótlók

Tanszünet kezdetével megkezdődött az idei év egyik legérdekesebb vágányzára, a Nyugati pu. teljes kizárása a forgalomból. A tavalyi Nyugati - Zugló vágányfelújításhoz képest idén vonatpótlókat is megrendelt a MÁV Rákospalota-Újpest és a Nyugati pu. közé. Ezzel egy jó kis hétvégenkénti, reggeli fotótéma "jött házhoz" a metrópótláson túl.

Nyugati pu., Vonatpótló autóbusz

Vonatpótló autóbusz egyenesen előre. Gyakorlatilag a 26-os treffjéről indulnak a kocsik, kiszorítva mögéjük a 26-ost.

Évértékelő - 2020

Évértékelő - 2020

Évértékelő - 2020

A 2020-as év teljesen máshogy alakult, mint ahogy terveztem elsőre, márciustól célokat kellett váltanom. A vidéki utazásokról le kellett mondanom, s átálltam Budapest only-ra. Viszont, ha csak a pesti célokat nézem, akkor egy tök jó kis év lett ez.

Január

Az év eleje "normálisan" indult, s így egy totál ködös, borult január eleji napon irány Kecskemét, a Keko-s első napokat megörökíteni. Attól független, hogy nem napos-ajtós hanem totál zajos, szürkében szürke képek lettek, bejött nekem. A kezdő MAN flottából legalább tudtam egy adagot meríteni. 

RXC-536

Önjárók: 79-es trolibusz kárpát utcai szakasza

Önjárók: 79-es trolibusz kárpát utcai szakasza

Önjárók: 79-es trolibusz kárpát utcai szakasza

Immár hét éve annak, hogy 2013 júniusában a 79-es trolibusz útvonalát meghosszabbították a Vizafogó lakótelepen a Kárpát utcához. A hosszabbításhoz szorosan kapcsolódik a 83-as trolibusz eredeti útvonalának visszaállítása - vezetéképítéssel természetesen, a Fővám téren. Az eddig a 83-as terelt útvonalán (is) közlekedő önjárásra alkalmas, második generációs Solaris trolibuszok felszabadulásával meg tudták hosszabbítani a 79-es trolibusz útvonalát vezetéképítés nélkül, önjáró üzemmódban.

8015

Egy 79-es troli harmadik generációs Solarissal a kárpát utcai szakaszon, önjáró üzemben. Háttérben a Révész fűtőmű.

Évértékelő - 2019

Évértékelő - 2019

Évértékelő - 2019

Nos, 2019-es évet is tudtam úgy zárni, hogy el tudom készíteni ismét az aktuális év évértékelőjét. Igaz, nem lettem semmiből se 100%, nem lettek meg a Volánbuszos Setrák, nem fotóztam teljesen össze Kecskemétet, Pomázra is csak pát mutatóba való fotóért mentem, de jó kis év volt, utaztam eleget. 

Január

A szokásos, végtelenítetten otthonülős január, időnkét metrópótló-fotózással színesítve. Januári képnek viszont ezt a tök snassz City-trolist választom inkább, hisz ez az útvonalszakasz az északi irányból kikerült, a Vértanúk tere átépült, így itt ilyen képet már nem fotózhat az ember. 

8016.jpg

Székesfehérvár - 2019

Székesfehérvár - 2019

Székesfehérvár - 2019

Székesfehérvárról nem tudok újat mondani, ha buszfan társadalom szemével nézem a dolgot, hisz mindenki aki él s mozog lejár ide fotózni, s megírja a frankót a saját kis felületén. Most inkább arra hegyezem ki, hogy összesítsem az innen-onnan olvasható, beszerezhető infókat a fehérvári helyi közlekedésről, illetve most ősszel jó pár napot lent töltöttem, viszonylag friss fotóanyagom is van hozzá, nem csak az Alba Volános korszak. Igaz, e poszt megírásával már az országos volán-összevonás utánra csúsztam, de a fehérvári helyi flottában október óta nem volt jelentős változás, az esetleges logócseréken túl, maradt az egységes helyi fényezés: fehér alapon piros és kék csíkozással.

JIW-674.jpg

Egy öreg Conecto fordul a várkörúti körforgalomban.

Nyíregyháza - 2019

Nyíregyháza - 2019

Nyíregyháza - 2019

Nyíregyháza helyi közlekedése tavaly és főleg tavalyelőtt eléggé szétírt téma volt, mindenféle sajtótermék tolta a kontentet a CNG-s flotta beszerzése és túltárolása kapcsán, majd 2018 év elején minden autóbuszos médium megírta a forgalomba állításukat, van tíz kép, s le van tudva a dolog. Pont. Kész. Tehát innentől kezdve le is zárható ez a poszt, s mehetünk haza. Francért nem írtál akkor, hülye vagy.

S eljött a 2019 gondoltam, hogy nézek az új helyis MAN flottáról képeket, de a fent említett tíz elsőnapos képen kívül hol van bármi is? Sehol. Egy-két fotó a Fotobus-ról és a Photorans-ról esetleg előkerül, különben semmi. A 2015-ös volánösszevonás után tény, hogy kevesebb lett a témát fotózó egyén, de azért jónéhány még van, viszont  ez a maradék meg ül a fotókon. Az utóbbi három-négy évről alig van normális és elérhető fotóanyag az interneten, tehát mindenképp irány Nyíregyháza. Egy kellemesen dögmeleg nyári napon meg is céloztam a hajnali első záhonyi személyt, hogy néhány vidéki bulirockker társaságában ledöcögjek reggel 7-re már Nyíregyre, s csapjak egy jó fotózást, lehetőleg ne csak az autóbusz-állomáson. Irány Nyíregyháza belvárosa. 

PGF-010

Az új CNG-s MAN flotta egyik szóló tagja, a PGF-010 fordul a Kossuth térnél.

Budapest castle buses - 2019

Budapest castle buses - 2019

Budapest castle buses - 2019

Ismét elkezdődött egy nyári szezon a Budai Várban, s vagy két éve nem írtam az ott történt buszos és "buszos" vonatkozású dolgokról semmit. Pedig az eltelt két év során igencsak felfutott a castle shuttle buszozás, amit a Budai vár 2016-os felújításához köthető forgalomcsillapítás generált, s a BKK is beújított egy kis hálózatbővítést a nyári szünettől. 

pdn-608.jpg

A BKK idei újítása, a 16B járat a VT-Arriva Lion's City-ivel kiadva.

V-Busz, Veszprém - 2019

V-Busz, Veszprém - 2019

V-Busz, Veszprém - 2019

Sokasodnak a vidéki helyijáratos, önkormányzati buszos cégek, így 2019. január 1.-től Veszprém is váltott, létrehozva saját társaságát, hogy felváltsa a volános "roncsderbit". Felváltotta, így lila színre kent használtbuszos roncsderbi lett, ami itt vidéken gondolom teljesen jó, s eladható "újként". 

REM-824

Használt, de jó megjelenésű csuklós Citaro Veszprém belvárosában, a Megyeház téren.

Évértékelő - 2018

Évértékelő - 2018

Évértékelő - 2018

Végre összejött egy olyan év sokéves "kihagyás" után, a lustaságom ellenére is, hogy el tudtam ezt készíteni, azaz minden hónaphoz van valami kép. 

Január

A téli hónapok mindig végtelenítetten otthonülősek, de néhány pokemonozós kimozdulás pár pesti képet tud eredményezni. Ilyenkor jönnek a sokaknak nagyon unalmas BKK fotózgatások, minimal hóval és sok retekkel feldobva.

lyh-124.jpg

Szolnok - 2018

Szolnok - 2018

Szolnok - 2018

Szolnokra akár lehetne azt is mondani, hogy unalmas hely, s nem történik ott semmi, így akár értelmetlen is e sorokon rágódni, de miért is ne. Az elmúlt három évet, s nem csak egy átlagos nyári fotónapot nézve a "KK-sítás" jegyében azért vannak változások, s nem csak az egykori cégjelzés levakarása értendő ezalatt. Habár a KMKK nem végez olyan látványos arculatosítást, mégis az egyik legtetszetősebb a cégjelzés gyakorlata: a nagyobb forgalmi területek (ex. Volán elődök) székhelyei megjelennek a cégjelzésben, ezentúl azonban az arculatosítás kimerül az egyenfehérítésben.

Fehéredő öreg vasak

Akár lehetne azt is mondani, hogy felújításuk, egyéb javításuk során azért kapnak egyenfehér színt, hogy jobban örüljön a maszek, mikor selejtezés után megveszi őket, de ezek az idők már rég elmúltak. Ez csak a Szolnok helyis "új" flottaszín, ha lehet annak mondani, azaz az egyenfehér. Nagyon vicces, ahogy az öreg dögök hófehéren rohangálnak a városban. Valahogy nem ilyen kép égett be velük kapcsolatban az agyunkba.

hjp-378.jpg

Hófehér C80-as a 24A-n. Fura látvány, de talán Classicként még jól is mutat. 

Tömegközlekedési Járművezetők Országos Versenye - 2018

Tömegközlekedési Járművezetők Országos Versenye - 2018

Tömegközlekedési Járművezetők Országos Versenye - 2018

A szokásos szeptemberi Troligarázsos nyílnap helyett - melyből a legutolsó meglehetősen rég volt, idén egy júniusi rendezvényt szervezett a zách utcai telep, ami nem első alkalommal egybe is volt kötve a Tömegközlekedési Járművezetők Országos Versenyével. Idén inkább a verseny fotózására koncentráltam, habár a nyíltnap is hozott elég újdonságot, de az erős napsütés - ellenfénnyel, s a néha lehetetlen pózolások a trolis nyíltnap fotózásától elvette a kedvem. Persze a kevés fotózott dolog a Flickr-re majd idővel felkerül.

pig-435_8.jpg

Az autóbuszos ügyességi pálya elején a PIG-435 várakozik indulásra ÉMKK-s indulóval.

T-Busz, Tatabánya - 2018

T-Busz, Tatabánya - 2018

T-Busz, Tatabánya - 2018

Egy ideje nem volt post a blogba, mert ez lustaság, a téma, s az utazgatás hiányában elmaradt, hisz miről legyen? Viszont a január elsejei tatabányai szolgáltatóváltás, azaz a T-Busz színrelépése adott már fotózni, agyalni és írnivalót.

plm-454.jpg

T-Busz, Tatabánya - Credo Econell 12

Szocialista retró - a prágai 23-as villamos

Szocialista retró - a prágai 23-as villamos

Szocialista retró - a prágai 23-as villamos

Nosztalgia járatnak sokmindent lehet nevezni, melyre jópár példa is adott, legjellemzőbben az 50-100 éves különféle járműveket adják el erre a célra a világ különböző pontjain, míg máshol ezek még forgalmi kocsiként is funkcionálhatnak, mint ahogy Budapesten is, az igen idős villamosparkja révén. Prága idén hozott egy totál új kategóriát, a '80-as évek szocialista retróját, s a hozzá létesített, turistákat kiszolgáló 23-as villamost

7142.jpg

Egy klasszikus Tátra T3SUCS villamos a prágai 23-as "nosztalgia" járaton a Národní divadlo megállónál.

Official and unofficial castle bus

Official and unofficial castle bus

Official and unofficial castle bus

Az idei év újdonságot hozott mind a Budai Várnegyed, mind a budapesti városnézőzés életébe, tavasztól elektromos minibuszok - inkább elektroautók - jelentek meg Official Budapest Castle Bus márkanév alatt. Magyarra fordítva ez a hétköznapi Várbusz név lenne, amiről a régi VÁR - 10-es - 16-os járatcsatlád jut legtöbb helybélinek az eszébe. Persze ez nem tömegközlekedés, csupán a pesti városnéző Hopp-on Hopp-off piac következő szegmense.

nle-860.jpg

Unofficial verzió, azaz BKV-s Modulo a Dísz téren, ha már a nevezéktant csavarjuk.

Mikulástroli - Mikulásgyár

Mikulástroli - Mikulásgyár

Mikulástroli - Mikulásgyár

Itt az adventi időszak, ömlik az ember nyakába a karácsony mindenhonnan, s még a közlekedés terén is eljött az az időszak, amikor a különböző karácsonyi járművek előmerészkednek az ünnep alkalmából. A sok villamosos őrület mellett ilyen a Solarisok megérkezte óta a 9000-es pályaszámú Trollino, ami tavaly inkább Fénytroli jellegű volt, idén "csupán" Mikulástroli. Az idei verzió nekem jobban tetszik, de vannak, akik épp az ellenkező véleményen vannak. Ez ilyen, mindenki más.

9000_4.jpg

"Világjáró" e-Modulo-k - Budapesten szétdobálva

"Világjáró" e-Modulo-k - Budapesten szétdobálva

"Világjáró" e-Modulo-k - Budapesten szétdobálva

Néhány hónapos üzemen túl vannak már a budapesti e-buszok, azaz a Modulo Medio C68E-k, s a kezdeti vizeslepedő húzogatás után szép csendben végzik a dolgukat a budapesti forgalomban. Tényleg csendben, melyet időnként a kompresszor zaja tör meg, s ezzel megadja az e-Modulozás élményét. Amellett, hogy egyik példányuk tényleg megjárta a fél világot a 80edays futamon, Budapesten belül is igencsak szét lettek szórva, jó pár vonal esetén egy új kapacitáskategóriát képviselve.

nle-857.jpg

Nem épp new york-i látkép, csupán Budapest: a kis e-Modulo hasít a Roosevelt Széchenyi István téren.

Telebusz üresen vonatpótlással

Telebusz üresen vonatpótlással

Telebusz üresen vonatpótlással

Lehet, hogy én vagyok figyelmetlen, hogy nem láttam a kis Vehixelek újpesti szerepléséről még egy árva sort se, bár nem lepődnék meg, ha eddig senkinek se tünt volna fel. Ma délelőtt figyeltem fel rá, ahogy a winmenetrendet túrtam, hogy a 121-esen pörög egy kocsi belőlük hétvégén a magaspadlós cinkotai F1-es számban. Amennyire vissza tudtam fejteni a winmenetrendből, június első szombatja óta.

Hiába, ezt szeretem, ahogy már párszor említettem is, hogy nem kell a világ végére elmenni egy-egy jópofa dologért. Terveztem már rákosborzasztói látogatást értük, de egy fél nap ráment volna, így eddig kimaradt. Most pár újpesti túrával megoldható a sorozat. 

mxj-003.jpg

Piacnap: önjárózás, teszt Citaro és e-Modulo

Piacnap: önjárózás, teszt Citaro és e-Modulo

Piacnap: önjárózás, teszt Citaro és e-Modulo

Szeretem, amikor nem kell világvégi, lehetetlen helyekre elzarándokolni egy-egy jó fotótémához, s az utóbbi hónapban el is voltam ilyen téren kényeztetve. Erre a hétvégére is összejött egy járműteszt és egy érdekes terelés önjárózással, egyazon helyszínre. 

A 15-ös vonalcsoportra kiadott tesztbusz egy Mercedes-Benz Citaro NGT, mely egy hétig lesz kint a vonalon. Természetesen nem az aktuális forgalmiként, hanem mögötte kullogva plusz számként. Mai nap elég szellős is volt, ahogy egy-egy BKV-s Citaro mögött haladt, s a törzsutasok élből fel se szálltak rá. Remélem a buszszakértők írnak majd róla egy kiadós tesztet, én inkább nem vállalkozok ilyenre, egyszerű hobbista utasként. Egy dolgot emelnék hirtelen ki belőle, hogy fotózható kijelzővel szerelt. Hiába, a Mercedes ért az extrához, ha nem a BKK specifikálja. 

Modulok a 191-esen

Modulok a 191-esen

Modulok a 191-esen

A pünkösdi hosszúhétvégén a 16-os vonalcsoport és a 27-es buszjárat után a 191-esen is debütáltak a BKV kis elektromos buszai. Ma még csak egy óbudai Citaroval felváltva volt, viszont hétköznapokon - elvileg - már 4 kis Modulo lesz a vonalon. Igazából a 27-es mellett ez az egyik legjobb terep nekik, az emelkedős - lejtős szakaszok és a viszonylag kis fordulóidő miatt. Emelett az már csak plusz, hogy végre teljesen visszamidisedik a vonal, a hosszú ideje tartó csak szóló, illetve vegyesen szóló - midi - U10 feállások után. 

Remélem beválnak. 

Detour: 75

Detour: 75

Detour: 75

Útfelújítás, építkezés miatti önjáró üzemmódú terelt útvonalon közlekedés nem újdonság Budapest életében, számos példa akadt már rá. Valamiben mégis csak első a mostani, pannónia utcai terelés: csuklósokkal még nem volt állandó, üzemszerű önjárózás. Ez egy remek alkalom a pesti trolisoknak, hogy feszegethessék az új Solarisok határait, egyre melegebb napok mellett, utastéri klimát használva, önjáró üzemmódban. S az új Solarisok ilyen téren eddig jól teljesítettek, hisz a belső szakaszon is, a Pozsonyi úton drót alatt önjárva közlekednek, gyakorlatilag a Dráva utca / Dózsa György út - Jászai Mari tér közti teljes szakaszon. 

C2

C2

C2

Attól függetlenül, hogy az utóbbi időkben fellendült, sőt inkább átborult a ló túloldalára a nosztalgia-üzem és rengeteg menet van, valahogy telibe is mószerolták az egészet, igazi BKK-s módra. A betüjelzések alkalmazása már régóta piszkálja a csőröm. Addig még oké is lenne, hogy: A, B, C, ... N, de már duplabetüznek is, illetve betü-szám kombó is van már. S az egészből a N-t és a Z-t tudtam dekódolni. Ez meg C. Ami ugye a margitszigeti éjszakai járat volt, ha már nosztalgiáznak, tehát inkább C2 lehetne. Emlékszem rá, a 6-os busz treffjéről indult a Nyugatitól.

De ebben mi a C? Nem az utasok, nem a vonalvezetés, akkor mi? Talán C, mint cicus. Macskások előnyben.  

Szokásos körök: Fót [reloaded]

Szokásos körök: Fót [reloaded]

Szokásos körök: Fót [reloaded]

Nem véletlen a cím, voltak a Volánbusz "csengetéshez" szokásos körök. Olyanok, amelyek szinte mindig le lettek futva, gyakran akár napi szinten. Egyik kedvenc ilyen a fóti volt, mely háztól házig vonattal + 2x2 sarokkal megoldható volt. Viszont rég voltam, legutóbb úgy másfél éve, s akkor még vonatpótlózhatott is az ember. Előtte amúgy az egyik legjobb vasárnapi vonatos túra volt. 

Ma pedig tipikus fóti fotóidő volt: felhős, 8-10 °C, kellemesen hüvös. S szokásos módon megérte, hisz lett két rendszám, mivel a környékbeli Credokat nagyon lesajnáltam ezidáig. Bár mellékes célként a besárgult és újlogós bármilyen kocsik újralövése is szempont volt. 

mmt-636.JPG

Trolibuszgarázs Nyílt nap - 2015

Trolibuszgarázs Nyílt nap - 2015

Trolibuszgarázs Nyílt nap - 2015

Egy éves kihagyás után idén újra megrendezték a zách utcai nyílt napot, amely a 100 éves a Fővárosi autóbuszüzem rendezvénysorozathoz is kapcsolódott. A szokásos kissé gyereknapi, játszóházas rendezvényt nem kell túlmagyarázni, mindenki ismeri a nyílnapokat, inkább a fotózható felhozatalra térnék rá.

Bejárat melletti főhelyen a két új jövevényt, egy Solaris Trollino 12-t és egy 18-t forgattak be közönségcsalogatónak. A sokat szidott, balhéra felhasznált új Solarisok azért itt sikert arattak, mint mászóka és selfie háttér. Helytállásuk a forgalomban a jövő zenéje.

Autómentes Nap 2015 - Volánbusz stand

Autómentes Nap 2015 - Volánbusz stand

Autómentes Nap 2015 - Volánbusz stand

Az utóbbi években, mikor kilátogattam az Autómentes Napra, az realizálódott bennem, hogy abszolút lehetetlen fotózni a helyszínen. Valahogy még a BKK-s időszak előtt csak-csak, de utána esélytelen volt minden évben. Mondjuk idén a Volánbuszos kitelepülés meglepett, a két kocsi közül az egyik - a mi szemszögünkből nézve - jól fotózható volt és a második, az aktuális zászlóshajó is igen jól részletfotózható. Úgyhogy idén a Volánbusz standban pozitívan csalódtam.

Szöveg helyett viszont jöjjenek a képek. A stand déli részén lévő veterán autó, egy maszek példány, melyet a standhoz bérelt / kért a cég. Meglehetősen népszerű selfie-hely volt ez a 311-es.

Mozgóposta kiállítás - Postamúzeum

Mozgóposta kiállítás - Postamúzeum

Mozgóposta kiállítás - Postamúzeum

Őszintén szólva gondolkodtam egy ideig, hogy ezt a postot milyen mélységben és mennyire komolyan írjam meg, hiszen nemcsak a téma annyira underground az internet egyszerű látogatóinak, hogy abszolút nem érdekli, hanem ha jobban bele is megyünk, még rendesen nem is fogja érteni. Így bizony elég nehéz, mert a vasútmániás a Szergejek lelkivilágát várná el a témától - révén, hogy a vasúthoz kapcsolódik, más laikus pedig valami érdekeset, mondjuk: Odacsuktak egy kismamát a Combino villamoson. Valami ilyesmi. Végülis ez az én szemétdombom, úgyhogy vágjunk bele.

 

Báthory utca - végállomás

Báthory utca - végállomás

Báthory utca - végállomás

Nettó 5 napja üzemel az egykori kossuth lajos téri trolihurkot pótló új vonalszakasz és a Báthory utcában kialakított Kossuth Lajos tér végállomás a trolibuszok számára. Jó kétéves tolató-üzem ért július 10.-étől véget, hogy 13.-án reggel már a helyi lakóközösség bosszantásaként trolivégállomásra ébredhessenek a Báthory utca magasabb életkorú lakói. A követelésikből semmi se valósult meg: se a trolik kitiltása a házuk elöl, se a környezetkimélő, új autóbuszok közlekedtetése a környéken. Igazából két szék közül a pad alá estek.

Ovibusz - XIII. kerület

Ovibusz - XIII. kerület

Ovibusz - XIII. kerület

Ugyebár gyerekszállítás nem csak a sötét Somogyban, Zalában és az ország szebbnél szebb helyein szükséges a kistérségi vagy a falubuszok bevonásával, hanem Pesten is. Már szeptember óta figyelgetem a XIII. kerületi Temsát, amely mostanság gyakran járkál Újlipótban, hisz akad bőven dolga. Csak összejött egy váratlan pillanatban.

kpt-487.JPG

süti beállítások módosítása